A kormány legújabb jogszabálya alapján, 2021. január 1-től minden online pénztárgépet használó számára kötelezővé tette a bankkártya terminál bevezetését. Sokan gondolhatják- „Megint csak a bankok zsebét tömhetem!”, (nem is ok nélkül,) hiszen a bankkártya terminál beszerzése és üzemeltetése költséges dolog. Jobban utána nézve azonban láthatjuk, a terminál bevezetéssel járó kiadások értéke elenyésző a bankkártyával egyre többen, és többet vásárló magyar lakossággal szemben.
Kezdjük azzal a bíztató ténnyel, hogy évek óta megfigyelhető Magyarországon a készpénz használat háttérbe szorulása, és a bankkártyás fizetések előretörése. Idén eljutottunk oda, hogy magyar vásárlók drasztikusan kevesebb készpénzt vettek fel, mint amennyit költöttek bankkártyájukat használva.
A jelenlegi vírus helyzet és egészségügyi megfontolások csupán ráerősítenek az éve óta tartó trendre-szinte esélytelen, hogy ez a tendencia megforduljon és a lakosság visszatérjen a készpénzhez.
Az érintés nélküli fizetés nem csupán higiéniai szempontból előnyösebb-kényelmesebb és gyorsabb is, nem beszélve arról, hogy a készpénzhasználatnak évente több száz milliárd forintos társadalmi költsége van. Az a vásárló, aki hozzászokik az egy másodperc alatt lebonyolítható fizetéshez, nehezen elképzelhető, hogy feladva a kényelmet visszatérjen a készpénzhez.
Hadd ismertessünk most egy, az üzletek számára rendkívül kedvező jelenséget: A kártyával fizető vásárlók jellemzően többet hajlandóak költeni, mint készpénzzel fizető társaik.
Mindez nem csak feltételezés, egyebek mellett a világhírű Egyesült Államokbeli műszaki egyetem, az MIT (Massachusetts Institute of Technology) is több vizsgálattal igazolta a jelenséget.
Tudományosan kimutatott tény, hogy készpénzzel fizetni fájdalmas. Nem túlzunk: készpénzzel fizetésnél aktiválódik az agyunk fájdalomközpontja, mely aktivitás annál nagyobb, minél nagyobb összeget kell kiadnunk.
A kártyás fizetés nem okoz ilyen fájdalmat. Bankkártya használatkor egyszerűen csak odatartjuk a kártyánkat a bankkártya terminál elé, és kész is a fizetés. A vevők többsége kisebb tételek kifizetésekor nem is törődik az árral, nem gondol bele mennyit költ, hiszen nem szükséges kiszámolnia mennyi készpénzt vegyen ki a pénztárcájából.
Ha kártyával fizetünk tehát könnyen költünk többet, mint tervezzük. A szolgáltatóknak ez előnyös lehet-a kártyás fizetés bevezetésével akciók és árversenyek helyett koncentrálhatnak a szolgáltatás színvonalának emelésére.
Azok az üzletek, vendéglátóhelyek, vagy más szolgáltatók, akik lehetővé teszik a kártyás fizetést, egy egyszerű terminál beszerzéssel könnyedén megnövelhetik bevételeiket (az átlagos vásárlás értékét.) Nem kell más, mint egy terminált beszerezni és az ajtóra kiragasztani egy matricát, ami felhívja a vásárlók figyelmét a kártyás fizetés lehetőségére.