Mi a teendő a pénztárgéppel, ha az azt használó vendéglátóhely az étterem üzemeltetése mellett kitelepülne egy rendezvényre is? Magos Zoltánné adószakértő válaszol.
Olvasónk kérdése ez volt: "Ha egy cég pénztárgéphasználatra kötelezett a vendéglátóipari egységében, de kitelepül egy rendezvényre, akkor van-e arra lehetősége, hogy a pénztárgépét kivigye a rendezvényre (mert ott várható nagyobb forgalom), és addig a vendéglátóipari egységben kézi nyugtaadással teljesítse kötelezettségét? Egy pénztárgéppel rendelkezik a társaság, a kitelepülés pedig eseti rendezvényre történne."
A 48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet (továbbiakban: Rendelet) 1. melléklete szerint a TEÁOR 56.1, 56.3 szerinti vendéglátási tevékenység pénztárgép köteles tevékenység. Ennek megfelelően először az adott tevékenység TEÁOR szerinti besorolását kell megállapítani.
Amennyiben a rendezvényen történő vendéglátó tevékenység TEÁOR szerint nem sorolható a Rendelet 1. mellékletében felsorolt tevékenységek közé, úgy ott kézi nyugtaadás, illetőleg számla kiállítása megfelelő.
Ha az adott tevékenység az 1. mellékletben felsorolt kategóriákba sorolható, úgy a pénztárgéphasználati kötelezettség fennáll a rendezvény esetében is.
A pénztárgép üzembe helyezését az adóalanynak a NAV felé be kellett jelentenie, a bejelentésen jelölni kellett – többek között – a pénztárgép üzemeltetési helyét, módját, illetve, hogy a pénztárgépet állandó üzemeltetési helyen, változó telephelyen, mozgóboltban vagy tartalék pénztárgépként kívánja üzemeltetni.
A Rendelet szerint „változó telephelyen, mozgóboltban vagy mozgó szolgáltató helyen működő pénztárgépként csak hordozható pénztárgép helyezhető üzembe, illetve már működő pénztárgép üzemeltetési módja csak hordozható pénztárgép esetén változtatható meg ezen módokra.”
A pénztárgép üzemeltetője köteles a fenti adatok megváltozását az erre a célra rendszeresített nyomtatványon az adat megváltoztatásának időpontját megelőző 5. napig az állami adóhatósághoz bejelenteni. A bejelentésben meg kell jelölni az adat megváltoztatásának tervezett időpontját.
Amennyiben a pénztárgép a jelzett követelményeknek megfelel, úgy annak kihelyezése a rendezvényre lehetséges a fentiek alapján történő bejelentési kötelezettség teljesítésével.
Ha ez megtörténik, az eredeti vendéglátóipari egység sem mentesül a pénztárgéphasználati kötelezettség alól; amennyiben a pénztárgépet onnan áthelyezik, úgy annak használata alól csak úgy mentesülhet, ha minden értékesítéséről/szolgáltatásnyújtásáról számlát állít ki és az így kiállított számlák adatairól a NAV felé a tárgyhónapot követő hó 15-éig adatot szolgáltat a PTGSZLAH nyomtatványon.
Felhívom szíves figyelmét, hogy válaszom tájékoztató jellegű, konkrét választ az esettel összefüggő valamennyi dokumentum és körülmény ismeretében nyújthatunk!