Az epénztárgép néha olyan, mint egy unatkozó macska:
amikor minden flottul menne, akkor képes csak úgy lehuppanni, és azt mondani magában:
„na jó, én most itt megállok, intézd a többit egyedül, haver”.
És te ott állsz: sor a kasszánál, vásárlók fújnak, te pedig próbálod kitalálni,
vajon most az univerzum akar szívatni, vagy tényleg csak a pénztárgép fagyott le?
Nyugi. Megcsináljuk, lépésről lépésre.
Ez a cikk pont arról szól, mit kell tenni, mit érdemes tenni, és mit ne csinálj, amikor az epénztárgép úgy dönt, hogy eljátszogat a saját idegrendszereddel.

Kezdjük azzal: az epénztárgép egy kis számítógép.
És mint minden számítógép, időnként kifekszik.
Leggyakoribb okok:
túl sok program fut egyszerre
elöregedett rendszer
instabil internet
elmaradt frissítés
túlmelegedés
hibás pénztárgép-szerver kapcsolat
szoftver ütközés, ami olyan, mintha két macska egyszerre akarna ugyanarra a székre ülni
És persze ott van a klasszikus: „nem tudjuk miért, de ma pont ez történik”.
Igen, ez létezik. 😅
Mielőtt belemegyünk a megoldásokba, itt van három dolog, amit soha ne tegyél, még akkor sem, ha már csapkodnád földhöz az egész gépet.
A gép nem attól indul be, hogy még jobban megterheled.
Ez nem liftgomb.
Lehet, hogy így okozod a hibát, amit aztán egy NAV-levélben kapsz vissza.
Ugye azt meg nem akarjuk.
Ez olyan, mintha valakinek gyors egymásutánban ötször kiabálnál a fülébe,
„KELJ FEL!”.
Nem fog jobban mozogni, csak megsértődik.
Most jön a lényeg, a "túlélőlista".
Van olyan, hogy a kijelző hal meg, de a gép működik.
Ha gombokat nyomsz, és hallod, hogy „pittyeg”, akkor az csak kijelzőhiba.
Ilyenkor:
várj 10–20 másodpercet
próbáld meg a képernyőt újraérinteni
ha van külön fizikai gomb, kattints arra
Ha semmi… megyünk tovább.
Az epénztárgép nagyon érzékeny a netre.
Ha a router is megadta magát, a pénztárgép néha csak ennyit lát:
„Nincs net? Oké, akkor én is leállok.”
Tedd ezt:
nézd meg, világít-e a router
van-e mobilnet (ha SIM-es a gép)
próbálj meg telefont rátenni ugyanarra a hálózatra
Ha a net haldoklik → nem a pénztárgép a hibás.
Ha a gép teljesen befagyott:
nyomd hosszan (5–10 másodperc) a bekapcsológombot
VÁRJ 20 másodpercet (ez fontos)
majd indítsd újra
Ez a „hard reset”, de szakszerűen.
Az epénztárgép néha úgy dönt, hogy frissít – és közben lefagy.
Ilyenkor ne szedd szét.
Ha a kijelzőn valami kis ikon mocorog, vagy ismeretlen „ne kapcsolja ki” üzenet van →
várj türelmesen.
Tudom, rohadt idegesítő. De szükséges.
Ez tipikusan olyan, amit nem te fogsz megoldani.
Itt jönnek a profik.
Hívd a szervizt:
– ők látják, hogy a pénztárgép rendesen kommunikál-e a NAV szerverrel,
– tudják, milyen hibakód mit jelent,
– és távolról is tudnak javítani.
Soha ne szégyelld őket felhívni.
Ez a munkájuk, és hidd el, láttak már cifrább dolgokat.
Ez ritkább, de előfordul.
A pénztárgép:
túl régi verzión fut
túlterhelődött
memóriája megtelt
hibás tranzakciót tárol
Ilyenkor vagy frissítik, vagy törlik, vagy újraírják a rendszert.
Ez teljesen normális, ne ijedj meg tőle.
Ez teljesen legális és elfogadott átmeneti megoldás.
Viccesen is lehet kezelni:
„Az epénztárgép most úgy döntött, hogy ebédszünetet tart. Én viszont nem!” 😄
A legtöbb fagyás max. 5–10 perc alatt megoldható.
Na, itt lehet sok fejfájást megelőzni:
Tudom, ilyenkor szívnád le a fejedről a festéket mérgedben, de hidd el:
a legtöbb fagyás egyszerűen orvosolható, és nem lesz belőle NAV-dráma.
Az epénztárgép egy érzékeny kis jószág.
Ha picit odafigyelsz rá, és nem csapkodod meg (még ha csábító is), akkor hűségesen teszi a dolgát.