Összefoglalva a lényeg:
Az összefoglalt tartalom főbb pontjai:
A magyar közlöny részlet:
129. § Az e-pénztárgépek alkalmazásának feltételeit biztosító rendelkezés. Az új típusú pénztárgépek bevezetésével tisztul a gazdaság, javul a vállalkozások digitalizáltsága és az ország versenyképessége. Nemcsak a vállalkozásoknak hoz adminisztráció- és költségcsökkentést, hanem egyszerűbbé teszi a vásárlást, a jótállási jogok érvényesítését. Az e-pénztárgép egy zöld megoldás, hiszen az új típusú kasszák elektronikus nyugtát „adnak”, amely a vásárlókhoz egy a – jellemzően – mobiltelefonjukra letöltött alkalmazás révén jut el.
130. § A magyar cégekhez hasonlóan a módosítás rögzíti a külföldi vállalkozás magyarországi fióktelepének pénzforgalmi számlanyitási kötelezettségét.
131. § A módosítás lehetőséget teremt az állami adó- és vámhatóság képviselőjének állandó tagságával vagy vezetésével működő döntéselőkészítő, javaslattevő, véleményező vagy tanácsadó tevékenységet végző, a Kormány által létrehozott testület tagjának arra, hogy a feladatai ellátásához, kizárólag az ahhoz szükséges mértékben megismerhesse az adótitkot.
132. § 133. § Az adóhatóság adatvagyonának bővülésével, illetve a tranzakcióalapú, adózói adatátadások teljesítésével egyre több adateltérést tár fel a kockázatelemzés. Jelenleg a revizorok – jellemzően ellenőrzés során – tárják fel, hogy tévedés, elírás vagy szándékos adóeltitkolás áll az eltérő adatok mögött. Az adategyeztetési eljárás bevezetésével az eltéréseket gyorsan, könnyen és egyszerűen tisztázhatják a vállalkozások.
134. § A munkáltatók a biztosítotti jogviszony tisztázására irányuló eljárásban egyszerűen javíthatják a hibákat, hiányosságokat. A jogviszony tisztázását elmulasztó munkáltatók mulasztási bírsággal számolhatnak.
135. § Speciális mulasztási bírság tényállás az adategyeztetési eljárásra vonatkozóan.
136. § A módosítás lehetővé teszi, hogy az adóhatóság által kiszabott üzletlezárás szankciót bírság megfizetésével megválthassa az adózó. Garanciális okokból erre csak akkor van lehetősége az adózónak, ha a mulasztást megállapító határozat elleni fellebbezési jogáról lemond, és a határozatban előírt mulasztási bírság esedékességéig a mulasztási bírság megfizetése mellett az üzletzárást kiváltó bírságot is befizeti. 137. § Az adóhatóság annak a vállalkozásnak törli az adószámát, amely az erre történő figyelmeztetés ellenére sem teljesíti a határidőtől számított 90 napon belül az általános forgalmi adóról teljesítendő összesítő nyilatkozat benyújtására vonatkozó, vagy a havi adó- és járulékbevallási vagy az általános forgalmi adó bevallási kötelezettségét.
138. § A rendelkezés lehetőséget teremt arra, hogy az adóhatóság tájékoztathassa az érintetteket, ha több adózót, egymással összefüggő módon érintő kapcsolatot, tényt, körülményt észlel, amivel kapcsolatban megalapozottan feltételezhető az adótörvényekben foglalt rendelkezések megkerülése.
139. § A rendelkezés lehetőséget teremt arra, hogy az adópolitikáért felelős miniszter rendeletben állapíthassa meg az e-pénztárgépek ellenőrzésével összefüggő szabályokat is, valamint az e-pénztárgép és a vevői alkalmazás forgalmazási engedélyének kiadásáért, módosításáért, kiterjesztéséért fizetendő igazgatási szolgáltatási díj mértékével, valamint a díj beszedésével, kezelésével, nyilvántartásával és visszatérítésével kapcsolatos részletes szabályokat.
140. § Átmeneti rendelkezések.
141. § Az Európai Unió jogának való megfelelést szolgáló rendelkezés az elektronikus pénztárgépekre vonatkozó szabályozás tekintetében.
142. § Az 1. pontban foglalt szövegcserés módosítás jogharmonizációs célú, technikai módosítás. A 2–5. módosítások célja, hogy a munkavégzés céljából Magyarországon tartózkodó személyek adóügyeivel kapcsolatban az adóhatóság a szálláshelyet is nyilván tudja tartani, valamint azt be is kelljen jelenteni az adóhatóság részére. Emellett a módosítás lehetővé teszi, hogy a változásbejelentést az ő esetükben ne csak az adózó, hanem a munkáltató is megtehesse. A módosítás célja továbbá az, hogy a munkáltató általi változásbejelentés a foglalkoztatott nevére is kiterjedhessen. Az 6. pont szerinti technikai módosítás oka, hogy csak az Art. 107. § (1a) és (1b) bekezdése tekintetében kelljen automataberendezés alatt az AFE-vel rendelkező automataberendezést érteni. A 7. pont szerinti módosítás célja, hogy a szokásos piaci ár megállapítására irányuló eljárás lefolytatására nyitva álló határidőt két alkalommal kilencven nappal lehessen hosszabbítani. A 8. módosítás célja, hogy az adózónak az adószámlán fennálló tartozásai után havonként számítsa fel az adóhatóság a pótlékot, ha az az ötezer forintot eléri. A 9., a 11. és a 12. módosító pont célja a mulasztási bírság felső határának növelésével összefüggő, jelenleg veszélyhelyzeti kormányrendeleti szabályozás törvényi szintre történő emelése, a veszélyhelyzeti kormányrendeleti szabályozásnak ezzel egyidejű hatályon kívül helyezésével. A 10. pontban foglalt módosítás célja, hogy a hiánypótlásra történő kötelező felhívás alkalmazása tekintetében bővítse a kivételeket az adategyeztetési eljárás során történő adatszolgáltatási kötelezettséggel. Az adózónak – személyétől függetlenül – a cégautóadót és a belföldi gépjárművek adóját kerekítés nélkül forintban kell megfizetnie. A 13. pont szerinti módosítás célja, hogy ezzel összefüggésben ne csak adót, hanem az állami adó- és vámhatóságnál az adószámlán nyilvántartott adó, vagy egyéb fizetési kötelezettség, illetve jogosulatlanul igénybe vett költségvetési támogatás után felszámított késedelmi pótlékot is kerekítés nélkül kelljen megfizetnie.
143. § Az 1. pont hatályon kívül helyező rendelkezés. A 2. pontban foglalt hatályon kívül helyező rendelkezés az adóregisztrációs eljárásban lévő kimentési kérelemhez kapcsolódik és a célja, hogy ne csak a vezető tisztségviselők vagy a cégvezetők bizonyíthassák, hogy a törölt adózó jogszerű működésének helyreállítása érdekében úgy jártak el, ahogy az az adott helyzetben általában elvárható, hanem a tag vagy részvényes is. A 3. pontban foglalt rendelkezés célja, hogy a minősített többségű befolyást hatályon kívül helyezze a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény fogalomhasználatával összhangban. A 4. pontban foglalt rendelkezés célja, hogy mivel a továbbiakban a szálláshelyet is be kell jelenteni az adóhatósághoz, ezért szükségtelen az igazolások benyújtását a továbbiakban csak a természetes személyazonosító adataira és lakcímére korlátozni. A 5. pontban foglalt rendelkezés célja, hogy a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény módosítására tekintettel hatályon kívül helyezi a tevékenység végzésére irányuló szándék bejelentésével összefüggő szövegrészt. Az 6. és 7. hatályon kívül helyező rendelkezés célja, hogy az egyéni vállalkozók bevallási adatainak közzététele során ne kerüljenek közzétételre az egyéni vállalkozók elnevezése, valamint ne kerüljön közzétételre az egyéni vállalkozók telephelye.
144. §
Az online pénztárgépek kormányhivatalok által lefolytatott engedélyezési eljárásából származó tapasztalatok azt
mutatják, hogy az engedélyezés gyakorta meghaladja a 30 napot, amelynek oka számos esetben a típusvizsgálat
során felmerülő problémákban keresendő. Ezen problémák jellege előre nem megjósolható, az eljárás hatékony
lefolytatását ezért az szolgálja, ha a típusvizsgálat időtartama nem számít bele az ügyintézési határidőbe.