Elvileg januártól érkezik az e-nyugta, de még rengeteg a kérdőjel az e-pénztárgépekkel kapcsolatban
A bevezetés kijelölt határideje is kérdéses.
Egy mikrovállalkozások könyvelésével foglalkozó szakértő figyelmeztetett arra, hogy az e-nyugtával kapcsolatos információk még mindig nem egyértelműek, pedig már közeledünk az év végéhez, és elvileg januártól be kellene vezetni. Az e-nyugta bevezetése fontos mérföldkő lenne, ám jelenleg nem egyértelmű, hogy mely vállalkozásokra vonatkozik majd ez az új rendszer, milyen eszközöket kell beszerezni, és milyen kötelezettségeket ró az érintettekre.
Az e-nyugta bevezetéséről először Varga Mihály pénzügyminiszter beszélt még 2020 októberében, amikor is a gazdaság fehérítésére irányuló törekvések részeként hivatkozott rá. A pénzügyminiszter azt is hangsúlyozta, hogy Magyarország az Európai Unióban elsőként vezethetné be az úgynevezett e-nyugtát, ami forradalmi lépés lehet a nyugtaadásban. A Pénzügyminisztérium azzal érvelt az e-nyugta mellett, hogy a papírmentes nyugtaadás csökkentené az adminisztrációs terheket, egyszerűbbé tenné a használatot, és csökkentené a költségeket a vállalkozók számára. Emellett kiemelték a környezetvédelmi szempontokat is, mivel a papírfelhasználás visszaszorításával hozzájárulnának a fenntarthatósághoz. Járványügyi szempontból is előnyösnek tartják az e-nyugtát, mivel csökkenti a fizikai érintkezések számát, és világszerte követendő példává válhat a nyugtaadás ezen új formája.
A Pénzügyminisztérium és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) már dolgozik az e-nyugta részletszabályain, ám sok részlet még mindig nem tisztázott. Az e-nyugta koncepcióját 2023. március 2-án hozták nyilvánosságra, amely alapján az e-nyugtára való áttérés első intézkedéseit 2024 első felében kellett volna bevezetni. Azonban azóta sem jelent meg a részletszabályokat tartalmazó kormányrendelet, így a vállalkozások még mindig bizonytalanságban várják az új rendszer bevezetését.
A 2022-ben elfogadott adótörvényben már említést tettek az e-nyugtáról, és ennek alapján az online pénztárgépekre (OPG) vonatkozó pozitív tapasztalatok alapján az adatszolgáltatást a nyugtákra is kiterjesztenék. Ezzel egy időben a pénztárgéprendszer megújítására is sor kerülne, és célzottan ösztönöznék az elektronikus nyugtaadást. E-nyugtát kizárólag e-pénztárgéppel lehet majd kiállítani, ami a tervek szerint 2028-ra teljesen kiszoríthatja a jelenlegi online pénztárgépeket. Egy szakértő elmondása szerint az áfatörvény módosítása alapján az e-nyugta 2025. január 1-jétől lesz kötelező, és csak a vevő kifejezett kérésére lehet papíralapú másolatot nyomtatni.
Az e-pénztárgépek bevezetésével kapcsolatban a NAV többféle technikai megoldást fontolgat. Az egyik lehetőség a már meglévő online pénztárgépek informatikai fejlesztése, amely egy hardveralapú megoldásként valósulhatna meg. Ezt az OPG+ rendszer néven említik, ami a jelenlegi pénztárgépekkel való kompatibilitást tenné lehetővé. Egy másik lehetőség a felhőalapú megoldás, ami egy felhőben futó szoftver lenne, és mobileszközről lehetne kezelni. Ez a megoldás viszont nem biztosítana offline működést, így bizonyos vállalkozások számára problémát okozhat. A harmadik opció egy helyben futó szoftver telepítése lenne, amit mobiltelefonra, tabletre vagy PC-re lehetne telepíteni.
Mivel a vásárló kérésére az e-nyugtát papíralapon is ki kell nyomtatni, bármelyik megoldás mellett döntenek, a nyomtatás lehetőségéről is gondoskodni kell. Az e-pénztárgépekkel kapcsolatban még nem dőlt el, hogy szükség lesz-e új eszközök beszerzésére, vagy a meglévők fejlesztése is elegendő lesz.
A szakértők szerint az átállás fokozatosan, az eredeti tervek szerint 4 év alatt valósulna meg, hogy mind a vállalkozások, mind pedig a vásárlók technikailag fel tudjanak készülni az új rendszerre. A vállalkozásoknak gondoskodniuk kell majd az e-pénztárgéphez szükséges eszközökről, de egyelőre nem világos, hogy az átálláshoz igényelhetnek-e állami támogatást. A vásárlóknak viszont elegendő lesz egyetlen alkalmazást letölteniük az okostelefonjukra, amelyen keresztül hozzáférhetnek az e-nyugtákhoz. Az e-nyugták egy úgynevezett "nyugtatárban" lesznek tárolva, ahonnan bármikor letölthetők. Azok számára, akik nem rendelkeznek okoseszközzel, továbbra is biztosítják a papíralapú nyugtát, azonban az e-nyugta még ebben az esetben is elérhető lesz a virtuális nyugtatárban, ami a NAV számára is hozzáférhető.
Az e-nyugtaadásnak több előnye is lesz. A könyvelők számára megkönnyíti a nyugtákhoz való hozzájutást, mivel a nyugtákat elektronikus formában letölthetik, így nem kell papíralapon begyűjteni az ügyfelektől. A vásárlók számára is előnyös, mivel ha bármilyen problémájuk adódik a megvásárolt termékkel kapcsolatban, könnyen visszakereshetik az e-nyugtát a digitális nyugtatárban. A papíralapú nyugtákkal ellentétben, amelyeket gyakran elvesztenek vagy kidobnak, az e-nyugta mindig elérhető lesz.
Sokan aggódnak amiatt, hogy az e-nyugta bevezetése után a NAV több személyes adathoz juthat hozzá. Az adóhatóság azonban hangsúlyozta, hogy az e-nyugtákkal kapcsolatos adatgyűjtés névtelen lesz, és a vásárlásokat nem lehet majd összekapcsolni a vevőkkel, így azok nem lesznek profilozhatók. A rendszer kizárólag azonosítatlan adatokat továbbít majd a NAV számára, így a vásárlók személyes adatait nem érinti.
Az e-nyugta bevezetésének célja az, hogy a nyugtákat egy olyan modern rendszerbe tereljék, amely egyszerűsíti a nyilvántartást és csökkenti az adminisztrációt, miközben jelentős előnyöket biztosít mind a vállalkozások, mind a vásárlók számára. A rendszer bevezetése hosszú távon csökkentheti a papírhasználatot és elősegítheti a fenntarthatóságot.