Pénztárgépek - NAV bekötéséhez szükséges lépések

2013.07.18

Miután megkapták az engedélyt az első online pénztárgépek, egyre több kereskedő érdeklődik, mi a teendő, ha kiválasztotta a megfelelő kasszát, illetve a forgalmazó partnert. A legfontosabb, hogy mielőbb küldje el igénylését a NAV-hoz, amely kiadja a regisztrációs kódot, valamint dönt arról, hogy kaphat-e támogatást a pénztárgépcserére a vállalkozó. A kasszacsere folyamatát lépésről lépésre követheti. 0. Legyen nagyon óvatos! Csak olyan pénztárgépet válasszon, amely rendelkezik a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal típusengedélyével. A hatóság a honlapján teszi közzé az engedélyezett típusok listáját. Ellenőrizze itt a készülékek típusát! Ne dőljön be a csalóknak! 1. Ellenőrizze, meddig használható a kasszája o A piacon lévő kasszák között két csoportot különböztetünk meg. Az egyik az úgynevezett kiskasszák családja, amelyek nem rendelkeznek elektronikus naplóval, a rendelet értelmében 2013. augusztus 31-ig használhatóak. Itt megtekintheti, hogy az Ön pénztárgépe ebbe a csoportba tartozik-e. (A közleményben még június 30-i határidő szerepel, de ne ijedjen meg, ezt időközben módosította a Nemzetgazdasági Minisztérium) o A másik csoport a pc-s kapcsolattal rendelkező, elektronikus naplós pénztárgépek, amelyek 2013. december 31-ig üzemelhetnek NAV-bekötés nélkül. Ezeknek a gépeknek a listáját itt tekintheti meg. 2. Válassza ki a megfelelő pénztárgépet Mérje fel, mire szeretné használni a kasszát, szükség van-e arra, hogy háttérműveleteket, bolti alkalmazásokat futtasson, kasszarendszerekhez csatlakozzon, vagy elég egy egyszerűbb gép, amelybe beviszi az eladott tételeket. Már ezen a ponton érdemes szakember segítségét kérni. 3. Válassza ki a kasszaszállítót Vegye figyelembe, hogy a pénztárgép beszerzése nem rövidtávú beruházás. Csak olyan forgalmazót válasszon, amelynek szakmai múltja, technikai háttere, országos szervizkapacitása alapján joggal bízik abban, hogy az igényelt kasszát időben leszállítják, telepítik, megtartják a használatához szükséges képzést. A beüzemelés után pedig még hosszú évekig számíthat arra, hogy felkészült ügyfélszolgálat segít, ha probléma van, illetve rövid időn belül szervizelik a gépét. Egy kereskedelmi egységben a pénztárgép hibája rövid idő alatt komoly veszteséget okozhat. Ha sikerült forgalmazó partnert találnia, érdemes megkötni a szerződést a pénztárgépre, mielőtt még elindítaná a következő pontban részletezett hivatalos regisztrációt. 4. Kérjen a NAV-tól regisztrációs kódot és támogatást, ha jogosult rá Ehhez a PTGREG jelű nyomtatvány kitöltése és beküldése szükséges, amit innen elérhet, valamint itt ki is tölthet és beküldhet. A PTGREG-01-es lap kizárólag a támogatási tartalommal nem rendelkező üzembe helyezési kód igénylésére szolgál. Ha jogosult a kasszánként legfeljebb 50 ezer forintos állami támogatásra, akkor ugyanezen a nyomtatványon a TAM01 és TAM 02 lapokat kell kitöltenie. Ügyeljen a pontos és hiánytalan adatközlésre, ellenkező esetben elutasítják a támogatási igényt. Fontos, hogy minden cserélendő pénztárgép AP kódját fel kell tüntetni az adatlapokon. Javasoljuk, hogy a dokumentumot elektronikus formában töltse ki és küldje be a PTGREG webhelyén, ugyanis a nyomtatványkitöltő program kiszűri, ha hibás a kérelem, és nem engedi javítás nélkül elküldeni. A NAV 5 napon belül minden egyes pénztárgéphez elküldi elektronikus formában a 16 karakterből álló regisztrációs kódot, amely – megfelelő feltételek esetén – a támogatás igénybevételéhez is szükséges. Postai úton 8 nap az ügyintézés határideje. 5. Ha megkapta a regisztrációs kódot, akkor jöhet a kassza beszerzése Következhet a kassza beszerzése. Nem árt, ha már a regisztrációs kód igénylésekor szerződést köt a forgalmazóval, mert nagyon rövid idő alatt kell hatalmas mennyiséget kielégíteni a gyártóknak, forgalmazóknak, szervizeknek – aki előre gondolkodik, az biztosabban és hamarabb jut hozzá a pénztárgéphez. Azoknak a kereskedőknek, akik elektronikus naplóval nem rendelkező, úgynevezett kiskasszát használnak, legkésőbb augusztus 31-ig le kell bonyolítani a cserét. A NAV ezután bírságolhat, de a Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint nem büntetik azokat, akik már megkötötték a szerződést a pénztárgépszállítóval, de – önhibájukon kívül – nem jutottak hozzá a kasszához. A pénztárgép beszerzésekor nyomtatott formában át kell adnia a NAV-tól kapott regisztrációs kódot az eladónak, illetve adóügyi ellenőrző egység csatlakoztatása esetén a műszerésznek. Az engedéllyel rendelkező műszerészek, szervizek listája itt található. Az eladó ellenőrzi a kódot, és ha a NAV határozata tartalmazza a támogatási összeget is, akkor a dotáció mértékével csökkentett áron adja át a pénztárgépet a felhasználónak. Az eladó a regisztrációs kódot, valamint a kassza AP számát rögzíti, ezután a készüléket üzembe helyezhetik. Ennek folyamata, hogy a pénztárgép adóügyi ellenőrző egysége online kapcsolatba lép a Nemzeti Adó- és Vámhivatal szerverével, amely válaszüzenettel helyezi üzembe a pénztárgépet. Fontos, hogy aki támogatást kapott, az legkésőbb 2013. december 31-ig végezze el az üzembe helyezést, mert aki határidő után érvényesíti a regisztrációs kódot, az elveszíti a támogatást, és már csak a regisztrációt hajthatja végre a kóddal.