Megjelent a követelmény az új online pénztárgépekről!
2013.02.16
MAGYARORSZÁG HIVATALOS LAPJA
2013. február 15., péntek
Tartalomjegyzék
14/2013. (II. 15.) EMMI rendelet Egyes egészségügyi tárgyú miniszteri rendeletek jogharmonizációs célú
módosításáról 1878
3/2013. (II. 15.) NGM rendelet A pénztárgépek és taxaméterek mûszaki követelményeirõl, a nyugtakibocsátásra
szolgáló pénztárgépek és taxaméterek forgalmazásáról, használatáról és
szervizelésérõl, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé
történõ szolgáltatásáról 1884
MAGYAR KÖZLÖNY 24. szám
V. A Kormány tagjainak rendeletei
Az emberi erõforrások minisztere 14/2013. (II. 15.) EMMI rendelete
egyes egészségügyi tárgyú miniszteri rendeletek jogharmonizációs célú módosításáról
A kémiai biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvény 34. § (4) bekezdés h) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az egyes
miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezetõ államtitkár feladat- és hatáskörérõl szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 41. §
d) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezetõ államtitkár
feladat- és hatáskörérõl szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 94. § a) és k) pontjában meghatározott feladatkörében eljáró
vidékfejlesztési miniszterrel egyetértésben –,
a 2. § tekintetében az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletérõl szóló 2008. évi XLVI. törvény 76. § (9) bekezdés a) pontjában
kapott felhatalmazás alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezetõ államtitkár feladat- és hatáskörérõl szóló
212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 41. § d) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva – az egyes miniszterek, valamint
a Miniszterelnökséget vezetõ államtitkár feladat- és hatáskörérõl szóló 212/2010. (VII. 1.) Korm. rendelet 94. § c) pontjában
meghatározott feladatkörében eljáró vidékfejlesztési miniszterrel egyetértésben –,
a 3. § tekintetében a kémiai biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvény 34. § (4) bekezdés a) pont af) alpontjában kapott felhatalmazás
alapján, az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezetõ államtitkár feladat- és hatáskörérõl szóló 212/2010. (VII. 1.)
Korm. rendelet 41. § d) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva
a következõket rendelem el:
1. § (1) A biocid termékek elõállításának és forgalomba hozatalának feltételeirõl szóló 38/2003. (VII. 7.) ESZCSM–FVM–KvVM
együttes rendelet (a továbbiakban: R1.) 32. § (3) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
„(3) Ez a rendelet – a kémiai biztonságról szóló 2000. évi XXV. törvénnyel együtt – a biocid termékek forgalomba
hozataláról szóló 1998. február 16-i 98/8/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek, valamint az azt módosító
2006/50/EK, 2006/140/EK, 2007/20/EK, 2007/47/EK, 2007/69/EK, 2007/70/EK, 2008/15/EK, 2008/16/EK, 2008/75/EK,
2008/77/EK, 2008/78/EK, 2008/79/EK, 2008/80/EK, 2008/81/EK, 2008/85/EK, 2008/86/EK, 2009/84/EK, 2009/85/EK,
2009/86/EK, 2009/87/EK, 2009/88/EK, 2009/89/EK, 2009/91/EK, 2009/92/EK, 2009/93/EK, 2009/94/EK, 2009/95/EK,
2009/96/EK, 2009/98/EK, 2009/99/EK, 2009/107/EK, 2009/150/EK, 2009/151/EK, 2010/5/EU, 2010/7/EU, 2010/8/EU,
2010/9/EU, 2010/10/EU, 2010/11/EU, 2010/50/EU, 2010/51/EU, 2010/71/EU, 2010/72/EU, 2010/74/EU, 2011/10/EU,
2011/11/EU, 2011/12/EU, 2011/13/EU, 2011/66/EU, 2011/67/EU, 2011/69/EU, 2011/71/EU, 2011/78/EU, 2011/79/EU,
2011/80/EU, 2011/81/EU, 2012/2/EU és 2012/3/EU, 2012/14/EU, 2012/15/EU, 2012/16/EU, 2012/20/EU, 2012/22/EU
irányelvnek való megfelelést szolgálja.”
(2) Az R1. 1. számú melléklete az 1. melléklet 1. pontja szerint módosul.
(3) Az R1. 1. számú melléklete az 1. melléklet 2. pontja szerint módosul.
(4) Az R1. 1. számú melléklete az 1. melléklet 3–5. pontja szerint módosul.
2. § (1) Az anyatej-helyettesítõ és anyatej-kiegészítõ tápszerrõl szóló 20/2008. (V. 14.) EüM rendelet (a továbbiakban: R2.) 15. §
(3) és (4) bekezdése helyébe a következõ rendelkezések lépnek:
„(3) Az (1) bekezdés szerinti bejelentésrõl az OÉTI az Országos Tisztifõorvosi Hivatalt (a továbbiakban: OTH) értesíti.
Az OTH felkérésére az elõállító, illetve forgalmazó székhelye szerint illetékes megyei népegészségügyi szakigazgatási
szerv, amennyiben felmerül a gyanúja annak, hogy a kifogásolt anyatej-helyettesítõ és anyatej-kiegészítõ tápszer
egészségkárosodást okozhat, a gyártási tétel forgalmazását átmenetileg megtilthatja az egészségkárosító hatás
megállapítására irányuló vizsgálat lezárásáig. Amennyiben megállapítást nyer, hogy a kifogásolt tétel
egészségkárosodást okozhat, a megyei népegészségügyi szakigazgatási szerv elrendeli a termék forgalomból történõ
kivonását.
(4) Amennyiben megállapítást nyer, hogy az anyatej-helyettesítõ és anyatej-kiegészítõ tápszer, illetve a gyártási tétel
nem felel meg az e rendeletben meghatározott követelményeknek, a megyei népegészségügyi szakigazgatási szerv
a forgalmazót határidõ tûzésével felszólítja a hiányosságok megszüntetésére, illetve a szükséges intézkedések
végrehajtására. Amennyiben a forgalmazó a felszólításnak határidõben nem tesz eleget, a megyei népegészségügyi
1878 MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám
szakigazgatási szerv elrendeli a termék forgalomból történõ kivonását, és errõl a bejelentõt és az OTH-t haladéktalanul
értesíti.”
(2) Az R2. a következõ 16/A. §-sal egészül ki:
„16/A. § (1) Az Európai Gazdasági Térségen kívülre kivitelre szánt tápszernek meg kell felelnie
a) a 3. § (2) bekezdésében és a 12. § (8) bekezdésében foglalt rendelkezésnek és
b) – az importáló országban irányadó eltérõ rendelkezések hiányában – a 4–8. §-ban, a 10. és 11. §-ban, a 12. §
(1)–(7) bekezdésében, valamint az élelmiszerek jelölésérõl szóló 19/2004. (II. 26.) FVM–ESZCSM–GKM együttes
rendelet 18. §-ában foglalt követelményeknek.
(2) A címkeszöveget az importáló országban használt nyelv(ek)en kell megadni.
(3) A kivitelre szánt tápszer tekintetében a 12. § (3)–(8) bekezdésében foglalt követelményeket, tilalmakat és
korlátozásokat a termék külsõ megjelenésére, alakjára valamint az alkalmazott csomagolóanyagra is alkalmazni kell.”
(3) Az R2. 19. § (10) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
„(10) Ez a rendelet
a) a harmadik országokba való kivitelre szánt anyatej-helyettesítõ és anyatej-kiegészítõ tápszerekrõl szóló 1992. június
18-i 92/52/EGK tanácsi irányelvnek és
b) az anyatej-helyettesítõ és anyatej-kiegészítõ tápszerekrõl, valamint az 1999/21/EK irányelv módosításáról szóló
2006. december 22-i 2006/141/EK bizottsági irányelvnek
való megfelelést szolgálja.”
3. § Hatályát veszti a veszélyes anyagokkal és a veszélyes készítményekkel kapcsolatos egyes eljárások, illetve
tevékenységek részletes szabályairól szóló 44/2000. (XII. 27.) EüM rendelet
a) 8. § (5) bekezdésében a „valamint papír alapon az egészségügyi szolgáltató érintett telephelye szerint illetékes
kormányhivatal megyei népegészségügyi szakigazgatási szervének, ” szövegrész,
b) 8. § (8) bekezdése.
4. § (1) Ez a rendelet – a (2) és a (3) bekezdésben foglalt kivétellel – a kihirdetését követõ napon lép hatályba.
(2) Az 1. § (3) bekezdése és az 1. melléklet 2. pontja 2014. február 1-jén lép hatályba.
(3) Az 1. § (4) bekezdése és az 1. melléklet 3–5. pontja 2014. május 1-jén lép hatályba.
5. § Ez a rendelet
a) a harmadik országokba való kivitelre szánt anyatej-helyettesítõ és anyatej-kiegészítõ tápszerekrõl szóló
1992. június 18-i 92/52/EGK tanácsi irányelvnek,
b) a 98/8/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv I. mellékletének a metil-nonil-keton hatóanyagként való felvétele
céljából történõ módosításáról szóló 2012. május 8-i 2012/14/EU bizottsági irányelvnek,
c) a 98/8/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv I. mellékletének a margózakivonat hatóanyagként való felvétele
céljából történõ módosításáról szóló 2012. május 8-i 2012/15/EU bizottsági irányelvnek,
d) a 98/8/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv I. mellékletének a sósav hatóanyagként való felvétele céljából
történõ módosításáról szóló 2012. május 10-i 2012/16/EU bizottsági irányelvnek,
e) a 98/8/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv I. mellékletének a flufenoxuronnak a 8. terméktípus tekintetében
hatóanyagként való felvétele céljából történõ módosításáról szóló 2012. június 6-i 2012/20/EU bizottsági
irányelvnek és
f) a 98/8/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv I. mellékletének a DDA-karbonát hatóanyagként való felvétele
céljából történõ módosításáról szóló 2012. augusztus 22-i 2012/22/EU bizottsági irányelvnek
való megfelelést szolgálja.
Balog Zoltáns. k.,
emberi erõforrások minisztere
MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám 1879
1. melléklet a 14/2013. (II. 15.) EMMI rendelethez
1. Az R1. 1. számú mellékletében foglalt táblázat a következõ 55. sorral egészül ki:
[Sorszám Közhasználatú név IUPAC-név, azonosító számok
A hatóanyag
minimális
tisztasága a
forgalomba hozott
biocid termékben
A felvétel napja
A 16. § (3)
bekezdésének való
megfelelés
határideje(
1
)
A felvétel lejárta Terméktípus Különös rendelkezések(
2
)]
55. DDA-karbonát Az N,N-didecil-N,N-dimetil-ammónium-karbonát és
az N,N-didecil-N,N-dimetil-ammónium-bikarbonát
reakcióelegye
EK-szám: 451-900-9
CAS-szám: 894406-76-9
Száraz tömeg:
740 g/kg
2013. február 1. Tárgytalan 2023. január 31. 8 Az uniós szintû kockázatértékelés nem vizsgált minden lehetséges felhasználási
módot: egyes felhasználásokra, például a nem foglalkozásszerû felhasználók általi
használatra nem terjedt ki. A termékengedélyezés iránti kérelemnek az 5. §-sal és
a 6. számú melléklettel összhangban történõ elbírálása során – amennyiben ez az
adott termék esetében releváns – el kell végezni azon felhasználási vagy expozíciós
körülmények, valamint a környezeti elemeket és népességcsoportokat érintõ azon
kockázatok értékelését, amelyek nem szerepeltek reprezentatív módon az uniós
szintû kockázatértékelésben.
Az engedély a következõ feltételekkel adható ki:
1. Az ipari felhasználók vonatkozásában biztonságos munkafolyamatokat kell
meghatározni, és a termékeket megfelelõ egyéni védõeszközökkel kell használni,
kivéve, ha a termék engedélyezése iránti kérelemben bizonyítható, hogy a kockázatok
más módon is elfogadható szintre csökkenthetõk.
2. Az engedélyezett termékek címkéin és – ha van – biztonsági adatlapjain fel kell
tüntetni, hogy az ipari felhasználásnak zárt helyen vagy folyadékot át nem eresztõ,
szilárd aljzatú, gáttal védett helyen kell történnie, továbbá a frissen kezelt faanyagot
a kezelést követõen fedett helyen vagy folyadékot át nem eresztõ, szilárd aljzatú
helyen – illetve mindkét feltételnek megfelelõ helyen – kell tárolni a talajba vagy
vízbe történõ közvetlen kibocsátás elkerülése érdekében, valamint hogy a termék
felhasználása során kiszivárgott minden szerfelesleget újrafelhasználás vagy
ártalmatlanítás céljából össze kell gyûjteni.
3. A termékek nem engedélyezhetõk édesvízzel érintkezõ, illetve víz közeli vagy víz
feletti, kültéri építményekhez felhasznált faanyagok kezelésére, illetve az idõjárási
viszonyoknak állandóan kitett vagy nedvességnek gyakran kitett faanyagok
merítéssel történõ kezelésére, kivéve, ha a benyújtott adatok bizonyítják, hogy
a termék – szükség esetén a megfelelõ kockázatcsökkentõ intézkedések megtételével
– megfelel az 5. § és a 6. számú melléklet követelményeinek.
1880 MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám
2. Az R1. 1. számú mellékletében foglalt táblázat a következõ 56. sorral egészül ki:
[Sorszám Közhasználatú név IUPAC-név, azonosító számok
A hatóanyag
minimális
tisztasága a
forgalomba hozott
biocid termékben
A felvétel napja
A 16. § (3)
bekezdésének való
megfelelés
határideje(
1
)
A felvétel lejárta Terméktípus Különös rendelkezések(
2
)]
56. flufenoxuron 1-[4-(2-klór-alfa,alfa,alfa-p-trifluor-para-toliloxi)-2-fluorfenil]-3-(2,6-difluorbenzoil)-urea
EK-szám: 417-680-3
CAS-szám: 101463-69-8
960 g/kg 2014. május 1. 2016. január 31. 2017. január 31. 8 A flufenoxuront az e mellékletbe való felvételének megújítása elõtt
a 10. § (6) bekezdés b) pontjával összhangban összehasonlító kockázatértékelésnek
kell alávetni. Az uniós szintû kockázatértékelés az olyan faanyag kezelésére terjedt ki,
amely nem kerül felhasználásra állatok elhelyezésére szolgáló létesítményben vagy
amely nem kerül érintkezésbe élelmiszerrel vagy takarmánnyal. A termékek nem
engedélyezhetõk olyan felhasználási módok vagy expozíciós körülmények
vonatkozásában, amelyek nem szerepeltek reprezentatív módon az uniós szintû
kockázatértékelésben.
Az engedély a következõ feltételekkel adható ki:
1. A termékek csak beltéri használatra szánt faanyag kezelésére használhatók.
2. Az ipari vagy foglalkozásszerû felhasználásra engedélyezett termékekre
vonatkozóan biztonságos munkafolyamatokat kell meghatározni, és a termékeket
megfelelõ egyéni védõeszközökkel kell használni, kivéve ha a termék engedélyezése
iránti kérelemben bizonyítható, hogy az ipari vagy a foglalkozásszerû felhasználókat
érintõ kockázatok más módon is elfogadható szintre csökkenthetõk.
3. Megfelelõ kockázatcsökkentõ intézkedéseket kell hozni a talaj és a víz védelmére.
Az engedélyezett termékek címkéin és – ha van – biztonsági adatlapjain fel kell
tüntetni, hogy a frissen kezelt faanyagot a kezelést követõen fedett helyen vagy
folyadékot át nem eresztõ, szilárd aljzatú helyen, illetve mindkét feltételnek
megfelelõ helyen kell tárolni a talajba vagy vízbe történõ közvetlen kibocsátás
elkerülése érdekében, valamint hogy a termék alkalmazása során kiszivárgott
szerfelesleget újrafelhasználás vagy ártalmatlanítás céljából össze kell gyûjteni.
MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám 1881
3. Az R1. 1. számú mellékletében foglalt táblázat a következõ 57. sorral egészül ki:
[Sorszám Közhasználatú név IUPAC-név, azonosító számok
A hatóanyag
minimális
tisztasága a
forgalomba hozott
biocid termékben
A felvétel napja
A 16. § (3)
bekezdésének való
megfelelés
határideje(
1
)
A felvétel lejárta Terméktípus Különös rendelkezések(
2
)]
57. metil-nonil-keton undekán-2-on CAS-szám:
112-12-9 EK-szám:
203-937-5
975 g/kg 2014. május 1. 2016. április 30. 2024. április 30. 19 Az uniós szintû kockázatértékelés a nem foglalkozásszerû felhasználók általi beltéri
használaton alapult. A termékengedélyezés iránti kérelemnek az 5. §-sal és a 6. számú
melléklettel összhangban történõ elbírálása során – amennyiben ez az adott termék
esetében releváns – el kell végezni azon felhasználási vagy expozíciós körülmények,
valamint a környezeti elemeket és népességcsoportokat érintõ azon kockázatok
értékelését, amelyek nem szerepeltek reprezentatív módon az uniós szintû
kockázatértékelésben.
4. Az R1. 1. számú mellékletében foglalt táblázat a következõ 58. sorral egészül ki:
[Sorszám Közhasználatú név IUPAC-név, azonosító számok
A hatóanyag
minimális
tisztasága a
forgalomba hozott
biocid termékben
A felvétel napja
A 16. § (3)
bekezdésének való
megfelelés
határideje(
1
)
A felvétel lejárta Terméktípus Különös rendelkezések(
2
)]
58. margózakivonat IUPAC-név:
Tárgytalan
CAS-szám: 84696-25-3
EK-szám: 283-644-7
Leírás: az Azadirachta
indica magjából vízzel
kinyert, majd szerves
oldószerekkel tovább
feldolgozott
margózakivonat
1000 g/kg 2014. május 1. 2016. április 30. 2024. április 30. 18 A termékengedélyezés iránti kérelemnek az 5. §-sal és a 6. számú melléklettel
összhangban történõ elbírálása során – amennyiben ez az adott termék esetében
releváns – el kell végezni azon felhasználási vagy expozíciós körülmények, valamint
a környezeti elemeket és népességcsoportokat érintõ azon kockázatok értékelését,
amelyek nem szerepeltek reprezentatív módon az uniós szintû kockázatértékelésben.
Az engedély a felszíni vizek, az üledékek és a nem célszervezet ízeltlábúak védelmét
célzó, megfelelõ kockázatcsökkentõ intézkedések meghozatala esetén adható ki.
1882 MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám
5. Az R1. 1. számú mellékletében foglalt táblázat a következõ 59. sorral egészül ki:
[Sorszám Közhasználatú név IUPAC-név, azonosító számok
A hatóanyag
minimális
tisztasága a
forgalomba hozott
biocid termékben
A felvétel napja
A 16. § (3)
bekezdésének való
megfelelés
határideje(
1
)
A felvétel lejárta Terméktípus Különös rendelkezések(
2
)]
59. sósav sósav
CAS-szám:
tárgytalan
EK-szám: 231-595-7
999 g/kg 2014. május 1. 2016. április 30. 2024. április 30. 2 A termékengedélyezés iránti kérelemnek az 5. §-sal és a 6. számú melléklettel
összhangban történõ elbírálása során – amennyiben ez az adott termék esetében
releváns – el kell végezni azon felhasználási vagy expozíciós körülmények, valamint
a környezeti elemeket és népességcsoportokat érintõ azon kockázatok értékelését,
amelyek nem szerepeltek reprezentatív módon az uniós szintû kockázatértékelésben.
A nem foglalkozásszerû felhasználásra szánt termékekre vonatkozó engedély csak
akkor adható ki, ha a termék csomagolását a felhasználók expozíciójának lehetõ
legkisebbre csökkentését szem elõtt tartva tervezték meg, kivéve, ha a termék
engedélyezése iránti kérelem bizonyítja, hogy az emberi egészséget érintõ
kockázatok más módon is csökkenthetõk.
MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám 1883
A nemzetgazdasági miniszter 3/2013. (II. 15.) NGM rendelete
a pénztárgépek és taxaméterek mûszaki követelményeirõl, a nyugtakibocsátásra szolgáló
pénztárgépek és taxaméterek forgalmazásáról, használatáról és szervizelésérõl,
valamint a pénztárgéppel rögzített adatok ad óhatóság felé történõ szolgáltatásáról
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény 260. § (1) bekezdés c) és e)–h) pontjában foglalt felhatalmazás alapján,
az egyes miniszterek, valamint a Miniszterelnökséget vezetõ államtitkár feladat- és hatáskörérõl szóló 212/2010. (VII. 1.)
Korm. rendelet 73. § c) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következõket rendelem el:
I. FEJEZET
PÉNZTÁRGÉP, TAXAMÉTER KÖTELEZÕ HASZNÁLATA
1. § (1) Nyugtaadási kötelezettségüket kizárólag pénztárgéppel, taxaméterrel teljesíthetik az adóalanyok az 1. mellékletben
meghatározott tevékenységük során.
(2) Mentesül az adóalany a nyugtaadási kötelezettség pénztárgép útján történõ teljesítése alól
a) a pénztárgép meghibásodása,
b) áramszünet,
c) a pénztárgép bevonása,
d) a pénztárgép eltulajdonítása,
e) a pénztárgép megsemmisülése, elvesztése
esetén, feltéve, hogy nincs olyan más pénzátvételi hely, ahol a fizetések lebonyolítása aránytalan nehézség nélkül
megoldható lenne.
(3) A (2) bekezdés szerinti mentesülés csak az érintett pénzátvételi helyen és
a) a pénztárgép meghibásodása esetén a meghibásodás bekövetkeztétõl a pénztárgép megjavításáig vagy a
cseregép biztosításáig, illetve a meghibásodott pénztárgép helyett üzembe helyezett pénztárgép üzembe
helyezéséig, de legfeljebb a meghibásodás napjától számított 15. napig,
b) áramszünet esetén az áramszünet idején,
c) a pénztárgép bevonása esetén a bevonás idején,
d) a pénztárgép eltulajdonítása, megsemmisülése, elvesztése esetén az új pénztárgép üzembe helyezéséig,
de legfeljebb az eltulajdonítás, megsemmisülés, elvesztés észlelésétõl számított 15. napig
érvényes.
(4) A (3) bekezdéstõl eltérõen, ha a nyugtakibocsátási kötelezettség pénztárgéppel történõ teljesítésének feltételei
a (3) bekezdés a)–d) pontjában írt idõtartam lejárta elõtt más módon helyreállnak, a (2) bekezdés szerinti mentesülés
ennek idõpontjáig érvényes.
(5) Taxaméter esetén a (2)–(3) bekezdésekben foglaltakat azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a (2) bekezdés
a)–e) pontja szerinti esemény bekövetkezésétõl a nyugtakibocsátási kötelezettség taxaméterrel történõ teljesítése
feltételeinek helyreálltáig újabb fuvart kezdeni nem lehet.
(6) A nyugtakibocsátási kötelezettség pénztárgéppel, taxaméterrel történõ teljesítése feltételeinek helyreálltakor a
pénztárgépben, taxaméterben elsõ tételként a (2) bekezdés szerinti esemény bekövetkeztétõl a nyugtakibocsátási
kötelezettség pénztárgéppel, taxaméterrel történõ teljesítése feltételeinek helyreálltáig bizonylatolt bevételt kell
rögzíteni, külön megjelöléssel vagy az errõl utólag egy összegben készült gépi nyugtán történõ feljegyzéssel,
a bizonylat megõrzése mellett. Cserepénztárgép, cseretaxaméter használata esetén a 45. § (5) bekezdése szerint kell
eljárni.
II. FEJEZET
A KÖZVETLEN ADATLEKÉRDEZÉSSEL MEGVALÓSÍTOTT ADATSZOLGÁLTATÁS TELJESÍTÉSE ALÓLI
EGYEDI MENTESÍTÉS
2. § (1) Az 1. § (1) bekezdése alapján pénztárgéphasználatra kötelezett adóalany az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi
CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) 178. § (1a) bekezdésében meghatározott adatszolgáltatási kötelezettségét
a 4. és 5. mellékletben meghatározott tartalommal és formában, és az ott meghatározott módon köteles teljesíteni.
1884 MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám
(2) Az (1) bekezdéstõl eltérõen a pénztárgép használatra nem kötelezett, de pénztárgépet saját döntése alapján használó
adóalany az Áfa tv. 178. § (1a) bekezdésében meghatározott adatszolgáltatási kötelezettségét a 3. § (7) bekezdésében
foglaltaknak megfelelõen teljesíti.
3. § (1) A pénztárgéphasználatra kötelezett adóalany az állami adóhatóságtól kérheti az e rendeletben meghatározott,
elektronikus hírközlõ hálózat útján történõ adattovábbítás alóli felmentést (a továbbiakban: egyedi mentesítés),
amennyiben az a székhelye, telephelye, üzlete, pénzátvételi helye, ahol a pénztárgépet üzemelteti, olyan helyen
található, ahol az e rendelet szerinti adatkapcsolat létesítéséhez szükséges elektronikus hírközlõ hálózat önhibáján
kívül nem áll rendelkezésre (nem érhetõ el), és az elektronikus hírközlõ hálózat elérése külsõ antennával vagy egyéb
mûszaki megoldás alkalmazásával sem biztosítható, illetve az aránytalan terhet jelent az adóalany számára.
(2) A kérelem benyújtása, illetve az egyedi mentesítés megadása nem érinti az adóalany azon kötelezettségét, hogy
nyugtaadási kötelezettségét online kapcsolatra képes, adóügyi ellenõrzõ egységgel felszerelt pénztárgép útján
teljesítse.
(3) A kérelemben meg kell jelölni
a) a pénzátvételi hely (pénztárgép üzemeltetésének helyszíne) adatait:
aa) település megnevezése,
ab) közterület neve,
ac) házszám, ennek hiányában helyrajzi szám, és
b) azt, hogy az üzemeltetõ pénztárgépet használó rendelkezésére álló adatok, információk szerint mikortól és
milyen okból nem érhetõ el az elektronikus hírközlési szolgáltatás.
(4) Az egyedi mentesítést az állami adóhatóság megadja, amennyiben a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság
(a továbbiakban: NMHH) szakhatósági állásfoglalása alapján az elektronikus hírközlõ hálózat a kérelemben megjelölt
pénzátvételi helyen nem érhetõ el, és az elektronikus hírközlõ hálózat elérése külsõ antennával vagy egyéb mûszaki
megoldás alkalmazásával sem biztosítható, vagy az aránytalan terhet jelent az adóalany számára.
(5) Az egyedi mentesítés 1 évre szól.
(6) Az egyedi mentesítés iránti kérelem újból benyújtható az egyedi mentesítés lejáratát megelõzõ legalább 90 nappal
korábban. Ebben az esetben az (1)–(6) bekezdésekben foglaltakat megfelelõen alkalmazni kell.
(7) A kérelem benyújtása és a kérelem tárgyában hozott határozat jogerõre emelkedése közötti idõszakban, továbbá
az egyedi mentesítés idõtartama alatt a pénztárgép üzemeltetõje a 3. melléklet I. rész A) pont 9. alpontjában foglaltak
megfelelõ alkalmazásával a 4. mellékletben meghatározott adatokat CD/DVD lemezre, illetve az elõzõekkel
funkcionalitásában megegyezõ, egyszer írható optikai adathordozóra menti és havonta, a tárgyhónapot követõ
hónap 10. napjáig megküldi a székhelye, ennek hiányában telephelye szerint illetékes állami adóhatóságnak.
Az adóalany kérelmére az állami adóhatóság az egyedi mentesítés tárgyában hozott határozatában engedélyezheti
az adatszolgáltatási kötelezettség (9) bekezdés szerint történõ teljesítését.
(8) A (7) bekezdéstõl eltérõen az adóalany a 2. § (1) bekezdés szerinti adatszolgáltatási kötelezettségét úgy is teljesítheti,
hogy pénztárgépét a napi zárást követõen legalább 1 óra idõtartamra úgy helyezi el, hogy az elektronikus hírközlõ
hálózat elérhetõ legyen.
(9) Amennyiben az állami adóhatóság az NMHH szakhatósági állásfoglalása alapján megállapítja, hogy az elektronikus
hírközlõ hálózat az (5) bekezdésben meghatározott idõtartam alatt elérhetõvé vált, az állami adóhatóság az egyedi
mentesítést visszavonja az errõl szóló határozat jogerõre emelkedésének napjával.
III. FEJEZET
PÉNZTÁRGÉP, TAXAMÉTER FORGALMAZÁSA ENGEDÉLYEZÉSÉNEK SZABÁLYAI
1. A pénztárgép és taxaméter forgalmazása engedélyezésére vonatkozó általános szabályok
4. § (1) Az e fejezetben szabályozott hatósági eljárásokban elsõ fokon a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal
(a továbbiakban: MKEH) metrológiai hatósága (a továbbiakban: Hatóság), másodfokon az MKEH központi szerve
(a továbbiakban együtt: engedélyezõ hatóság) jár el.
(2) Az e fejezet hatálya alá tartozó eljárásokban az ügyintézési határidõ 15 nap, amely legfeljebb 15 nappal
meghosszabbítható.
MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám 1885
5. § (1) A pénztárgép, taxaméter forgalmazását az engedélyezõ hatóság akkor engedélyezi, ha a pénztárgép és a taxaméter
megfelel az e rendeletben meghatározott valamennyi mûszaki követelménynek és ezt a típusvizsgálat igazolja.
(2) Az egyéb feltételeken kívül csak olyan pénztárgép és taxaméter forgalmazása engedélyezhetõ, amely képes – a külön
jogszabály szerint – adóigazgatási azonosításra alkalmas számla, nyugta adására olyan ügylet esetében is, ahol
az ellenértéket euróban határozták meg.
(3) A forgalmazási engedély annak a forgalmazónak adható,
a) aki (amely) nem áll végrehajtási, csõd-, felszámolási vagy kényszertörlési eljárás hatálya alatt,
b) aki (amely) nem áll adószám-felfüggesztés, -törlés, vagy fokozott adóhatósági felügyelet hatálya alatt,
c) akinek (amelynek) nincs az állami adó- és vámhatóság felé fennálló adó-, illetve vámtartozása,
társadalombiztosítási járulék tartozása, ide nem értve, ha arra részletfizetést vagy fizetési halasztást
engedélyeztek.
6. § Az 5. §-ban meghatározottakon túl a taxaméter forgalmazására vonatkozó engedély megadásának további feltétele,
hogy a gyártó rendelkezzen a 22/2004/EK irányelvet átültetõ tagállami jogszabályok szerinti EK típusvizsgálati
tanúsítvánnyal.
7. § A forgalmazási engedélyt meg kell adni annak is, aki a pénztárgépet vagy taxamétert kizárólag saját használatra
kívánja importálni, elõállítani, ha az megfelel az e rendeletben elõírt követelményeknek.
8. § A központi kommunikációs egységgel kiszolgált adóügyi ellenõrzõ egység rendszerek engedélyezésének jelen
alcímben foglaltaktól eltérõ szabályait a 17. melléklet tartalmazza.
2. Forgalmazási engedély megadására irányuló eljárás kezdeményezése pénztárgépek esetén
9. § (1) A pénztárgép forgalmazási engedélyének megadására irányuló eljárás a Hatósághoz benyújtott írásbeli kérelemmel
kezdeményezhetõ.
(2) A kérelemnek tartalmaznia kell:
a) forgalmazó nevét, székhelyét, adószámát,
b) az engedélyeztetni kívánt pénztárgép, pénztárgéprendszer
ba) egyértelmû megnevezését (25 karakter terjedelemben), amely a már érvényes forgalmazási engedéllyel
rendelkezõ pénztárgépek elnevezésétõl különbözik,
bb) gyártójának nevét és székhelyét,
bc) adóügyi ellenõrzõ egysége felhasználói programjának megnevezését, verziószámát, ellenõrzõ számát,
c) számítógép alapú pénztárgép esetén a felhasználói program megnevezését, gyártójának nevét és székhelyét,
a program által használt adatbázis kezelõ megnevezését, verziószámát,
d) cégszerû aláírást, elérhetõséget (kapcsolattartó telefonos elérhetõsége).
(3) A kérelemhez csatolni kell az igazgatási szolgáltatási díj megfizetésére vonatkozó készpénzátutalási megbízás (csekk)
tõpéldányát, vagy az átutalás megindításának megtörténtét tanúsító hitelintézeti igazolást.
(4) A kérelemhez mellékelni kell az alábbi eszközöket és magyar nyelvû dokumentációkat:
a) 1 db adóügyi ellenõrzõ egység és nyilatkozat arról, hogy a berendezés megfelel az e rendeletben elõírt
feltételeknek,
b) a pénztárgép és perifériái (kijelzõk, billentyûzet, nyomtató, vonalkód olvasó, bankkártya olvasó, mérleg stb.)
azonosításához szükséges adatok külön-külön feltüntetve (típus vagy rendszer megnevezése, gyártó neve és
székhelye), és nyilatkozat arról, hogy a berendezések megfelelnek az e rendeletben elõírt feltételeknek,
c) a pénztárgépre és perifériáira vonatkozó, a 6. melléket C) 1. pontjában meghatározott dokumentáció,
d) az adóügyi ellenõrzõ egység mûszaki dokumentációja, amely tartalmazza az eszköz felépítésének és
mûködésének teljes leírását, az adóügyi ellenõrzõ egység elektromos kapcsolási rajzát, teljes parancskészletét,
a parancsok mûködésének, a végrehajtás feltételeinek a leírását, az adóügyi ellenõrzõ egységben lévõ adattároló
adatállományainak, azok mezõinek, rekordjainak részletes jelentés leírását ,
e) a pénztárgép és a pénztárgép-nyomtató szervizkönyve,
f) forgalmazói nyilatkozatot arról, hogy
fa) forgalmazásra a típusvizsgálaton megfelelt és jóváhagyott berendezéssel azonos pénztárgép kerül,
1886 MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám
fb) a telepítendõ program nem tartalmaz olyan eljárást, amely az elindított adóügyi ellenõrzõ egység
memóriája számára illegális üzemmódot jelent, nem teszi lehetõvé olyan funkciók beépítését az
engedélyezett program módosítása nélkül, amely az etalon verziótól eltérõ mûködést jelent,
fc) az átadott ellenõrzõ médiák vírusmentesek,
g) nyilatkozat a felhasználó részére a számlanyomtatás funkció megléte esetén arról, hogy a számlakészítés megfelel
az adójogszabályokban elõírt követelményeknek,
h) gyártói nyilatkozat, amely szerint az adóügyi ellenõrzõ egység adattároló egysége legalább 16 milliárd karaktert
képes tárolni, 100 millió karakternél kevesebb memóriahely esetén a berendezés rendszeresen figyelmeztet
a tároló megtelésére.
(5) A gyógyszertárakban használható gyógyszerellátási áruforgalmi és társadalombiztosítási elszámolási számítógépes
rendszerek (felhasználói programok) esetében a (4) bekezdésben meghatározottakon túl a kérelemhez mellékelni
kell az Országos Egészségbiztosítási Pénztár által kiadott, külön jogszabályban meghatározott hitelesítési
jegyzõkönyvet is.
(6) A kérelemhez mellékelni kell továbbá:
a) az adóügyi ellenõrzõ egységben történõ adatfeldolgozás struktúráját és teljes körû leírását és az adóügyi
ellenõrzõ egységben futó program teljes forráskódját,
b) a 10. §-ban meghatározott kezelõi leírást és a technikai funkciók leírását.
(7) Számítógép alapú pénztárgépek esetén mellékelni kell a kérelemhez továbbá:
a) a pénztárgép program etalon verzióját – feltüntetve a program megnevezését, a gyártó nevét, székhelyét, és az
átadás dátumát –, amelynek tartalmaznia kell minden olyan felhasználói program modult, amely részt vesz
a rendszer pénztárgép funkcióinak megvalósításában,
b) ellenõrzõ médiát, amely alkalmas az etalon verzió és az engedélyezés után telepítendõ program azonosságának
ellenõrzésére,
c) az ellenõrzõ média használatának leírását, amely tartalmazza
ca) az ellenõrzõ program nevét,
cb) az összehasonlításra kerülõ fájlok listáját,
cc) az összehasonlító eljárás leírását,
cd) az ellenõrzõ program használatának leírását (felhasználói tevékenységek, program üzenetek),
d) teszt programot, amely alkalmas az adóügyi ellenõrzõ egység mûködésének vizsgálatára és annak ellenõrzésére,
hogy az adóügyi ellenõrzõ egység az e rendeletben elõírt követelmények szerint mûködik.
(8) Elektronikus napló szolgáltatást nyújtó pénztárgép esetén mellékelni kell a kérelemhez továbbá:
a) az elektronikus napló elkészítésének teljes körû leírását,
b) a digitális szövegkivonat és a digitális azonosító képzésére szolgáló szabvány algoritmusok dokumentációját,
c) szerzõdést vagy egyéb igazoló dokumentumot arról, hogy a forgalmazó jogosult az elektronikus napló fájlok
elkészítésére szolgáló algoritmusok használatára és kereskedelmi forgalomba hozatalára,
d) a magán és nyilvános kulcs szerkezetének leírását,
e) a digitális azonosító ellenõrzéséhez szükséges programot,
f) a nyitott napló fájl megjelenítésére szolgáló szerviz eszközöket,
g) az elektronikus naplófájlok archiválási folyamatának leírását, az archivált fájlok megjelenítésére szolgáló
eszközöket.
(9) A (4)–(8) bekezdésben meghatározott dokumentációt, valamint a 10. §-ban meghatározott kezelõi leírást és technikai
funkció leírást valamennyi pénztárgép esetén elektronikus adathordozón kell benyújtani.
10. § (1) A kezelõi és technikai funkció leírásnak tartalmaznia kell a pénztárgép valamennyi funkciójának ismertetését.
A pénztárgép kizárólag ezeket a funkciókat hajthatja végre, az ettõl eltérõ mûködés illegális üzemmódot jelent.
(2) A pénztárgép kezelõi leírása legalább az alábbiakat kell, hogy tartalmazza:
a) tartalomjegyzék,
b) hardver konfiguráció leírása,
c) számítógép alapú pénztárgép esetén felhasználói szoftver konfigurációjának leírása
ca) operációs rendszer,
cb) szoftver komponensek,
d) a rendszer által kezelt mennyiségi és értékhatárok forint és euró üzemmódban (legnagyobb megengedett
egységár, mennyiség, tételsor érték, bizonylat érték),
MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám 1887
e) értékesítés és a hozzá kapcsolódó egyéb napi funkciók mûködésének és kezelésének leírása,
f) napi zárás folyamatának részletes leírása,
g) adóügyi ellenõrzõ egység adatai lekérdezési lehetõségeinek részletes leírása,
h) számlakészítés (dokumentum-, vagy háttérnyomtatón elõállított számla esetén)
ha) számla típusok felsorolása,
hb) hivatkozás az eredeti eladási dokumentumra,
hc) a számlaszám felépítésének, képzésének, hardver hiba esetén a beállítás módjának leírása,
hd) többoldalas számlák számozása, számlamásolat készítése,
he) a kinyomtatott számlák, hibás számlák kezelése,
hf) a használni kívánt elõnyomott számlák mintája,
i) euróra átállás folyamata:
ia) felkészülési idõszak beállításának módja, jellemzõi,
ib) tevékenységek az átállás idõpontjában,
ic) az átmeneti idõszak jellemzõi,
j) valamennyi hibajelzés felsorolása és elhárításának leírása,
k) valamennyi bizonylat mintájának megadása:
ka) forint üzemmód,
kb) felkészülési idõszak,
kc) euró üzemmód.
(3) A pénztárgép technikai funkcióinak leírása legalább az alábbiakat kell, hogy tartalmazza:
a) tartalomjegyzék,
b) az adóügyi ellenõrzõ egység inicializálásának folyamata,
c) az adóügyi ellenõrzõ egység dátum és idõ szinkronizálásnak módja, ha az online kapcsolat alól felmentést kapott,
d) fejlécadatok beállítása és módosítása,
e) áfa kulcs változtatásának módja,
f) az adóügyi ellenõrzõ egység szabad kapacitásának figyelése, a rendszer által kezelt szabad kapacitás határok:
fa) a megtelés közeli állapot határa, kezelése,
fb) a megtelt állapot határai és kezelése nyitott és lezárt adóügyi nap esetén,
g) a kezelõi leírásban nem ismertetett, a szerviz vagy rendszergazda által végezhetõ további pénztárgép funkciók,
h) a pénztárgép vagy pénztárgép rendszer mûködését meghatározó konfigurációs és paraméter beállítások,
lehetõségek,
i) számítógép alapú pénztárgép esetén az ellenõrzõ média tartalma, mûködésének és kezelésének részletes leírása,
az etalon pénztárgép programhoz tartozó fájlnevek, elérési utak az ellenõrzõ függvény megadásával,
j) az adóügyi ellenõrzõ egység pénztárgépen belüli és mobil távközlési kommunikációjával kapcsolatos jelzések.
(4) A pénztárgép értékesítésekor a forgalmazó köteles a kezelõi leírást a vevõ (üzemeltetõ) részére átadni. A vevõ részére
a technikai funkció leírás (szervizfunkciók leírása), és a szerviz- és programozó kulcs nem adható át.
3. Forgalmazási engedély megadására irányuló eljárás kezdeményezése taxaméterek esetén
11. § (1) A taxaméter forgalmazási engedélyének megadására irányuló eljárásban a 9. § (1)–(3) bekezdésében foglaltakat kell
megfelelõen alkalmazni azzal, hogy a kérelemnek az ott meghatározottakon túl tartalmaznia kell
a) a taxaméter perifériáinak megnevezését, típusát, gyártójának nevét, székhelyét,
b) az adómemória típusát, gyártójának nevét, székhelyét is.
(2) A kérelemhez mellékelni kell az alábbi eszközöket és magyar nyelvû dokumentációkat:
a)
aa) a taxaméter és perifériái (kijelzõk, billentyûzet, nyomtató), berendezésenként külön-külön jelölve a típus
nevét, a gyártó nevét és székhelyét,
ab) 1 db adatokat nem tartalmazó adómemória kivehetõ EPROM-mal, OTPROM-mal vagy AVAM-mal,
ac) 1-1 elõkészített adómemória egység, amely 23 db RAM törlést, 123 db írható rekordot, illetve 2 db írható
rekordot tartalmaz, továbbá 6 hónap üzemszerû használatának megfelelõ folyamatos teszt nyugta
szalagot, amely tartalmaz napi 2-3 nyugtát, valamint forgalmi jelentéseket,
ad) a taxaméterre és perifériáira vonatkozó megfelelõségi dokumentáció,
1888 MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám
ae) a taxaméter mûszaki dokumentációja, amely tartalmazza az eszköz felépítésének és mûködésének részletes
leírását, az adóügyi modul elektromos kapcsolási rajzát, teljes parancskészletét, a parancsok mûködésének
és a végrehajtás feltételeinek leírását, az adómemória rekordszerkezetének dokumentációját,
af) a taxaméter program etalon verziója, EPROM, OTPROM vagy PROM adathordozón, dokumentálva a
program ellenõrzõ számát,
ag) a taxaméter 2 db mûködõképes mintapéldánya,
ah) a taxaméter magyar nyelvû dokumentációja, amely tartalmazza az összeállítási, kapcsolási, beültetési
rajzokat, blokkvázlatot a hardverrõl és szoftverrõl, a rendszer mûködési leírását és használati útmutatót,
ai) a szoftverazonosság ellenõrzéséhez egy ellenõrzõ adattároló,
aj) a 12. § szerinti kezelõi leírást és a technikai funkciók leírása,
ak) gyártói nyilatkozat arról, hogy az adómemória legalább 2500 zárás adatait képes tárolni, 60 zárásnál
kevesebb memóriahely esetén a berendezés rendszeresen figyelmeztet a tároló megtelésére, valamint
az adómemória 25 RAM törlés után megtelt állapotba kerül,
al) a forgalmazó nyilatkozata az alábbiakról:
– forgalmazásra a típusvizsgálaton megfelelt és jóváhagyott berendezéssel azonos taxaméter kerül,
– a telepítendõ program nem tartalmaz olyan eljárást, amely az elindított adómemória számára illegális
üzemmódot jelent, nem teszi lehetõvé olyan funkciók beépítését az engedélyezett program módosítása
nélkül, amely az etalon verziótól eltérõ mûködést jelent,
– az átadott ellenõrzõ médiák vírusmentesek,
b) AVAM alkalmazása esetén:
ba) az AVAM gyártói dokumentációja, amely tartalmazza az AVAM MCU és az adattároló gyártói
dokumentációját is,
bb) az adóügyi kártya és az AVAM közötti kommunikációs protokoll specifikációja,
bc) az AVAM MCU vezérlõprogramjának dokumentációja – magyarázatokkal ellátott forrás és végrehajtható
kódja –, amelynek tartalmaznia kell az AVAM MCU vezérlõprogram verzióját, ellenõrzõ kódját és annak
számítási algoritmusát is,
bd) hardver-szoftver eszköz, amely alkalmas az AVAM MCU vezérlõprogramjának ellenõrzésére.
(3) A (2) bekezdés szerinti dokumentációt, valamint a 12. § szerinti kezelõi leírást elektronikus adathordozón kell
benyújtani.
12. § (1) A kezelõi leírásnak legalább az alábbiakat kell tartalmaznia:
a) tartalomjegyzék,
b) hardver konfiguráció leírása,
c) a rendszer által kezelt mennyiségi és értékhatárok forint és euró üzemmódban (legnagyobb megengedett
egységár, mennyiség, tételsor érték, bizonylat érték),
d) a napi funkciók mûködésének és kezelésének leírása,
e) a fuvar kezdeményezés és zárás folyamatának leírása,
f) napi zárás folyamatának részletes leírása,
g) adómemória adatai lista elkészítésének részletes leírása,
h) euró átállás folyamata:
ha) felkészülési idõszak beállításának módja, jellemzõi,
hb) tevékenységek az átállás idõpontjában,
hc) az átmeneti idõszak jellemzõi,
i) valamennyi hibajelzés felsorolása és elhárítási módjának leírása,
j) valamennyi bizonylat mintájának megadása:
ja) forint üzemmód,
jb) felkészülési idõszak,
jc) euró üzemmód.
(2) A taxaméter technikai funkcióinak leírása legalább az alábbiakat tartalmazza:
a) tartalomjegyzék,
b) az adóügyi modul inicializálásának folyamata,
c) a RAM törlés folyamata,
d) fejlécadatok beállítása és módosítása,
MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám 1889
e) áfa kulcs változtatásának módja,
f) a kezelõi leírásban nem ismertetett, a szerviz által végezhetõ további taxaméter funkciók.
13. § (1) A kezelõi és technikai leírásnak tartalmaznia kell a taxaméter valamennyi funkciójának ismertetését. A taxaméter
kizárólag ezeket a mûveleteket hajthatja végre, az ettõl eltérõ mûködés illegális üzemmódot jelent.
(2) A taxaméter értékesítésekor a forgalmazó köteles a kezelõi leírást a vevõ (üzemeltetõ) részére átadni. A vevõ részére
a technikai funkció leírás (szervizfunkciók leírása), és a szerviz- és programozó kulcs nem adható át.
4. Típusvizsgálat
14. § (1) Az engedélyezõ hatóság az engedélyezési eljárás során a típusvizsgálat keretében vizsgálja a pénztárgép, illetve
a taxaméter e rendeletben meghatározott követelménynek történõ megfelelõségét.
(2) A típusvizsgálat
a) mûszaki vizsgálatból,
b) informatikai vizsgálatból és
c) a dokumentáció vizsgálatából áll.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott vizsgálatok részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
15. § A típusvizsgálat azon részének idõpontjáról, amely a forgalmazó vagy meghatalmazottja részvételével zajlik,
az engedélyezõ hatóság a forgalmazót rövid úton (telefonon, faxon, stb.) értesíti. Az eszközt a típusvizsgálatra
az engedélyezõ hatóság által megjelölt idõpontban és helyszínre kell szállítani.
16. § (1) A típusvizsgálatra az engedélyezõ hatóság hivatali helyiségében, és – szükség szerint – külsõ helyszínen kerül sor.
(2) A típusvizsgálattal érintett eszközt a forgalmazónak kell a típusvizsgálat helyszínére – ideértve az engedélyezõ
hatóság hivatali helyiségét is – szállítani, valamint gondoskodni kell az elszállításról is. A szállítási költségek a
forgalmazót terhelik.
(3) Amennyiben a típusvizsgálattal érintett pénztárgép vagy taxaméter sajátosságaiból adódóan külsõ helyszínen
történõ vizsgálat lefolytatása indokolt, a vizsgálat lebonyolításához szükséges feltételeket – ideértve a vizsgálat
lebonyolításához szükséges helyszínt – a forgalmazónak kell biztosítania. A külsõ helyszínen történõ vizsgálattal
összefüggésben felmerülõ valamennyi költséget a forgalmazó viseli.
17. § A forgalmazó törvényes képviselõje a típusvizsgálaton történõ részvételre más személynek meghatalmazást adhat.
A meghatalmazás eredeti példányát legkésõbb a típusvizsgálat megkezdése elõtt az engedélyezõ hatóság részére
be kell nyújtani.
18. § A típusvizsgálaton az engedélyezõ hatóság munkatársain kívül csak a forgalmazó, illetve meghatalmazottja, továbbá
az állami adóhatóság arra kijelölt munkatársa lehet jelen.
19. § A típusvizsgálat során az engedélyezõ hatóság munkatársa, valamint annak felhívására a forgalmazó képviseletében
jelen lévõ személy végez mûveleteket a vizsgálat alá vont pénztárgéppel vagy taxaméterrel.
20. § Amennyiben a típusvizsgálat megállapítása alapján a vizsgált pénztárgép, taxaméter nem felel meg az e rendeletben
foglalt feltételeknek, de kisebb módosításokkal megfelelhet ezen követelményeknek, az engedélyezõ hatóság
határidõ tûzésével lehetõséget biztosít a kérelmezõ részére a hiba kiküszöbölésére.
21. § (1) Amennyiben a típusvizsgálat megállapítása alapján a vizsgált pénztárgép, taxaméter megfelel az e rendeletben foglalt
feltételeknek – ideértve azt az esetet is, ha a 20. § alapján a kérelmezõ az engedélyezõ hatóság felhívásának megfelelõ
módosításokat elvégezte –, az engedélyezõ hatóság a vizsgált példányt (etalon példány) arra alkalmas eszközzel
lepecsételi és a forgalmazónak átadja.
(2) A forgalmazónak az etalon példányt változatlan formában meg kell õriznie a forgalmazási engedély jogerõre
emelkedését követõ 10 évig.
(3) Jogutódlás esetén a (2) bekezdésben elõírt kötelezettséget a forgalmazó jogutódja köteles teljesíteni. A forgalmazó
jogutód nélküli megszûnése esetén az etalon példányt az engedélyezõ hatósághoz kell leadni.
1890 MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám
(4) A típusvizsgálathoz benyújtott eszközöket és dokumentumokat az engedélyezõ hatóság a forgalmazási engedély
jogerõre emelkedését követõ 10 évig megõrzi.
5. Forgalmazási engedély
22. § (1) A típusvizsgálat megállapításai alapján az engedélyezõ hatóság határozattal dönt a forgalmazási engedély
megadásáról vagy az engedély iránti kérelem elutasításáról.
(2) A forgalmazást engedélyezõ határozat a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló
törvényben meghatározottakon kívül a következõket tartalmazza:
a) a forgalmazó neve, székhelye, adószáma,
b) a forgalmazható pénztárgép vagy taxaméter típusának pontos megnevezése,
c) a forgalmazási engedély száma,
d) forgalmazási engedély módosítása, kiterjesztése esetén a módosítás, kiterjesztés száma, a módosítás, kiterjesztés
mibenlétének egyértelmû megnevezése, valamint az az idõtartam, amely alatt a korábban üzembe helyezett és
a módosításkor is üzemelõ pénztárgépek vagy taxaméterek szoftverét le kell cserélni az újonnan engedélyezettre.
23. § (1) A forgalmazási engedély kizárólag az abban foglalt forgalmazóra vonatkozik. Az engedély másra át nem ruházható.
(2) A forgalmazó jogutóddal történõ megszûnése esetén a forgalmazási engedélyt – a jogutódlás cégnyilvántartásba való
jogerõs bejegyzését követõ 30 napon belül – a jogutód nevére át lehet íratni.
(3) Átíratás hiányában a forgalmazási engedély a jogutóddal történõ megszûnés idõpontjára visszamenõleges hatállyal
érvényét veszti.
24. § (1) Pénztárgép és taxaméter csak érvényes forgalmazási engedély birtokában forgalmazható.
(2) A forgalmazási engedély érvényessége visszavonásig, vagy a forgalmazó megszûnéséig tart.
25. § A hatóság a forgalmazási engedélyt visszavonja, ha a forgalmazó
a) meg nem engedett funkcióval rendelkezõ pénztárgépet, taxamétert forgalmaz vagy meg nem engedett funkció
kialakításában közremûködik,
b) egyébként az engedélyezettõl eltérõ pénztárgépet, taxamétert hoz forgalomba,
c) nem tesz eleget a 27. § (3) bekezdésében foglaltaknak,
d) a pénztárgépet, taxamétert nem vagy nem az e rendeletnek megfelelõ AP-számmal látja el,
e) nem tesz eleget az etalon példány megõrzésére vonatkozó kötelezettségének.
26. § A hatóság elektronikus úton tájékoztatja a Nemzeti Adó- és Vámhivatalt a forgalmazási engedély kiadásáról,
a forgalmazási engedély módosításáról, kiterjesztésérõl és visszavonásáról a 22. § (2) szerinti adatok, továbbá
a határozat keltére és jogerõre emelkedésének idõpontjára vonatkozó adatok átadásával. A tájékoztatással
egyidejûleg a hatóság elektronikus úton megküldi a forgalmazó által az engedély kiadása iránti kérelemhez
benyújtott, a 9. § (9) bekezdése, valamint a 11. § (3) bekezdése szerinti, elektronikus adathordozón benyújtott
dokumentációt.
6. A forgalmazási engedély módosítása, kiterjesztése
27. § (1) Ha a forgalmazó az érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkezõ pénztárgépen vagy taxaméteren bármilyen
szoftver-, vagy hardverváltoztatást kíván végrehajtani,
a) szoftverváltoztatatás esetén a forgalmazási engedély módosítása,
b) hardverváltoztatás esetén a forgalmazási engedély kiterjesztése
iránti kérelmet kell benyújtani.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kérelem benyújtására és elbírálására a jelen fejezetben meghatározottakat kell megfelelõen
alkalmazni azzal, hogy a módosítás, kiterjesztés tárgyát, és a módosítás, kiterjesztés indokát a kérelemben
egyértelmûen meg kell jelölni.
(3) A módosított forgalmazási engedély jogerõre emelkedésétõl számított 3 hónapon belül, illetve amennyiben a
forgalmazó a módosításra a forgalmazási engedély módosítása iránti kérelmében 3 hónapnál hosszabb idõ
MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám 1891
biztosítását kéri, az engedélyben meghatározott határidõn belül a korábban üzembe helyezett és a módosításkor is
üzemelõ valamennyi pénztárgép és taxaméter szoftverét le kell cserélni az újonnan engedélyezettre.
(4) A (3) bekezdéstõl eltérõen a pénztárgép adóügyi ellenõrzõ egységében mûködõ üzemeltetõ program
(a továbbiakban: adóügyi ellenõrzõ egység szoftver) frissítését a módosított forgalmazási engedély jogerõre
emelkedését követõen a Nemzeti Adó- és Vámhivatal távoli hozzáférés útján végzi el azon pénztárgépek tekintetében,
amelyek vonatkozásában az adóalany a 2. § (1) bekezdésében foglaltak szerint teljesíti az Áfa tv. 178. § (1a) bekezdése
szerinti adatszolgáltatási kötelezettségét. A forgalmazó köteles az adóügyi ellenõrzõ egység szoftver új változatát
– a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által hivatalos honlapján közétett közleményében foglaltak szerint – a Nemzeti Adó-és Vámhivatal rendelkezésére bocsátani a módosított forgalmazási engedély jogerõre emelkedését követõ 15 napon
belül.
(5) A Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatalos honlapján közzétett közleményében tájékoztatja az érintett üzemeltetõket
a (4) bekezdés szerinti adóügyi ellenõrzõ egység szoftver frissítésének szükségességérõl és ennek menetérõl.
(6) Azon pénztárgép tekintetében, amely vonatkozásában az adóalany a 3. § szerinti egyedi mentesítésben részesült,
az üzemeltetõnek a (4) bekezdés szerinti adóügyi ellenõrzõ egység szoftver frissítésének elvégzéséhez
a) a pénztárgépét – az adóügyi ellenõrzõ egység szoftver frissítésének idõtartamára az (5) bekezdés szerinti
közleményben foglaltak szerint – úgy kell elhelyeznie, hogy az elektronikus hírközlõ hálózat elérhetõ legyen, vagy
b) a pénztárgép adóügyi ellenõrzõ egységének cseréje iránt intézkednie kell.
IV. FEJEZET
A PÉNZTÁRGÉP ÉS TAXAMÉTER SZERVIZELÉSÉNEK SZABÁLYAI
7. A szervizek nyilvántartásba vétele és törlése
28. § A szerviznek a nyilvántartásba vétel iránti kérelmét az illetékes állami adóhatóságnál kell benyújtania. A
nyilvántartásba vételrõl az állami adóhatóság 15 napon belül dönt.
29. § A szervizek nyilvántartása valamennyi szerviz esetében tartalmazza az alábbi adatokat:
a) a szerviz neve, székhelye, adószáma,
b) a szerviz nyilvántartási száma.
30. § (1) Az állami adóhatóság – az errõl szóló határozat jogerõre emelkedésének napjával – törli a szervizt a nyilvántartásból,
ha
a) az nem felel meg a nyilvántartásba vétel adózás rendjérõl szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.)
176/D. § (2) bekezdésében foglalt feltételeinek,
b) az nem felel meg a nyilvántartásba vétel Art. 176/D. § (3) bekezdésében foglalt feltételeinek,
c) a nem egyéni vállalkozó szerviznek három hónapon keresztül nincs érvényes mûszerész igazolvánnyal és
plombanyomóval rendelkezõ mûszerésze,
d) az egyéni vállalkozó szerviz tevékenységét három hónapon keresztül szünetelteti,
e) azt a szerviz kérelmezi,
f) a szerviz jogutóddal szûnik meg.
(2) A szerviz jogutód nélküli megszûnése esetén, illetve az egyéni vállalkozó szerviz halála esetén az állami adóhatóság a
megszûnés, illetve az elhalálozás napjával külön határozat meghozatala nélkül törli a szervizt a nyilvántartásból.
(3) Nem törölhetõ a szerviz az (1) bekezdés c) pontja alapján, ha a három hónapos idõszak lejárta elõtt elõterjesztett,
a 31. § (1) bekezdése szerinti kérelmének helyt adtak.
(4) A szerviz jogutóddal történõ megszûnése esetén a jogutód az Art. 176/D. §-a alapján kérheti nyilvántartásba vételét.
8. A mûszerészi igazolvány
31. § (1) A mûszerészi igazolvány kiállítása iránti kérelmet a szerviz terjesztheti elõ. A kérelmet a szerviz székhelye szerint
illetékes állami adóhatósághoz kell benyújtani.
(2) A kérelemhez mellékelni kell
a) az Art. 176/E. § (2) bekezdés a) pontjában meghatározott feltételnek való megfelelést igazoló hatósági
bizonyítványt, valamint
1892 MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám
b) a mûszerész nyilatkozatát arról, hogy a kérelmezõn kívül nem áll más szerviz alkalmazásában. Határozott idejû
foglalkoztatás esetén a szerviz ennek tényérõl és a foglalkoztatás idõtartamáról is nyilatkozik.
(3) Az egyéni vállalkozó saját mûszerészi igazolványának kiállítását a szervizként való nyilvántartásba vételét megelõzõen
is kérelmezheti, legkorábban a nyilvántartásba vétel iránti kérelem benyújtásával egyidejûleg. Ebben az esetben
a kérelemhez nem kell mellékelni a (2) bekezdés b) pontjában foglalt nyilatkozatot.
32. § (1) Ha az állami adóhatóság a mûszerészi igazolvány kiállítása iránti kérelemnek helyt ad, 30 napon belül kiállítja
a mûszerészi igazolványt és errõl értesíti a kérelmet benyújtó szervizt.
(2) A kiállított mûszerészi igazolványt a mûszerész személyesen veheti át az állami adóhatóság által kijelölt
ügyfélszolgálaton. Ha a mûszerész nem rendelkezik érvényes plombanyomóval, a mûszerészi igazolványt csak az új
plombanyomóval együtt veheti át. Ha a mûszerész rendelkezik érvényes plombanyomóval, azt a mûszerészi
igazolvány személyes átvétele alkalmával köteles bemutatni.
(3) A mûszerészi igazolvány átvételével egyidejûleg a mûszerész a birtokában lévõ mûszerészi igazolványt köteles leadni.
33. § A mûszerészi igazolvány az alábbi adatokat tartalmazza:
a) a mûszerész családi és utónevét,
b) a mûszerészt foglalkoztató szerviz nevét, székhelyét, nyilvántartási számát,
c) az igazolvány számát,
d) az igazolvány érvényességi idejét,
e) a plombanyomó(k) számát.
34. § (1) A mûszerészi igazolványt annak érvényessége alatt kizárólag a mûszerész tarthatja birtokban.
(2) A mûszerész a mûszerészi igazolványt a szervizelési tevékenység végzése során köteles magánál tartani, és azt az
állami adóhatóság e rendelet szerint vagy adóellenõrzés során eljáró alkalmazottja felhívására felmutatni.
(3) Ha az állami adóhatóság e rendelet szerint vagy adóellenõrzés során eljáró alkalmazottja megállapítja, hogy a
mûszerészi igazolvány érvénytelen, azt átvételi elismervény kiállítása mellett bevonja. Az állami adóhatóság 15 napon
belül dönt a bevont igazolvány visszavonásáról vagy a mûszerész részére történõ visszaadásáról. Az igazolvány
bevonása ellen külön jogorvoslatnak nincs helye, az az igazolvány visszavonásáról döntõ határozat elleni
fellebbezésben támadható meg.
35. § (1) Az igazolvány érvényességi ideje két év.
(2) Az igazolvány érvényességi ideje az (1) bekezdéstõl eltérõen a foglalkoztatás idõtartama, ha az a szerviz 31. §
(2) bekezdés b) pontja szerinti nyilatkozata értelmében két évnél rövidebb.
36. § (1) A szerviz 15 napon belül köteles az állami adóhatóságnak bejelenteni
a) a 33. § a) pontja szerinti adatok változását,
b) a mûszerész foglalkoztatásának végét.
(2) A mûszerész 15 napon belül köteles bejelenteni az állami adóhatóságnak, ha nem felel meg a mûszerészi igazolvány
kiállításának az Art. 176/E. § (2) bekezdésében meghatározott feltételeknek.
(3) A bejelentéshez mellékelni kell az azt alátámasztó iratokat.
(4) A mûszerészt az (1) bekezdés b) pontja szerinti bejelentés szabályos megtételéig e rendelet szabályainak alkalmazása
szempontjából a szerviz foglalkoztatottjának kell tekinteni.
(5) Az (1) bekezdés szerinti bejelentéseket a mûszerész is megteheti. A mûszerész bejelentése nem érinti szerviz
(1) bekezdésben meghatározott kötelezettségét.
37. § (1) Érvénytelen a mûszerészi igazolvány, ha
a) a mûszerész nem felel meg a mûszerészi igazolvány kiállításának az Art. 176/E. § (2) bekezdésében meghatározott
feltételeknek,
b) az igazolványon feltüntetett adatok valamelyike megváltozott,
c) érvényességi ideje lejárt,
d) a mûszerész azonosítására alkalmatlan, megrongálódott vagy meghamisították,
e) azt nem az arra jogosult használja fel,
f) megsemmisült,
MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám 1893
g) elveszett vagy eltulajdonították,
h) a mûszerész három hónapon keresztül nem rendelkezik érvényes plombanyomóval,
i) a mûszerész meghalt,
j) a mûszerészt foglalkoztató szervizt az állami adóhatóság törli a szervizek nyilvántartásából.
(2) Az igazolvány külön erre irányuló döntés nélkül, az érvénytelenséget kiváltó esemény bekövetkeztével veszti
érvényét.
(3) Ha az (1) bekezdés b) pontja szerinti adatváltozás oka nem a szervizzel fennálló foglalkoztatotti jogviszony
megszûnése, az igazolvány a változás határidõben történt bejelentése esetén az új igazolvány átvételéig történõ
leadásakor, de legfeljebb a (2) bekezdés szerinti idõponttól számított 45. napon veszti érvényét.
(4) A mûszerész az (1) bekezdés d)–g) pontjai szerinti eseményt, annak bekövetkezésétõl számított 15 napon belül köteles
jelenteni az állami adóhatóságnak.
(5) A mûszerész az (1) bekezdés a)–e), h) és j) pontja alapján érvénytelenné vált, valamint a megkerült igazolványt,
a szerviz az (1) bekezdés i) pontja alapján érvénytelenné vált igazolványt felszólítás nélkül, 15 napon belül köteles
leadni az állami adóhatóság valamelyik ügyfélszolgálatán.
(6) A mûszerészi igazolvány érvénytelenségének észlelése esetén – a 34. § (3) bekezdésében foglaltakon túl – az állami
adóhatóság végzéssel is kötelezheti a mûszerészt, illetve a szervizt a mûszerészi igazolvány leadására. Az állami
adóhatóság 15 napon belül dönt a leadott igazolvány visszavonásáról vagy a mûszerész részére történõ
visszaadásáról. Az igazolvány leadására kötelezõ végzés ellen önálló fellebbezésnek nincs helye, az az igazolvány
visszavonásáról döntõ határozat elleni fellebbezésben támadható meg.
9. A plombanyomó
38. § A mûszerészi igazolványra vonatkozó rendelkezéseket – a 35. § és a 37. § (1) bekezdés a)–c) és j) pontja kivételével –
a plombanyomóra is megfelelõen alkalmazni kell azzal, hogy ahol a rendelkezés mûszerészi igazolványt említ, azon
plombanyomót kell érteni.
39. § (1) A plombanyomó kiállítása és a mûszerészi igazolvány kiállítása iránti kérelmek egy kérelemben is elõterjeszthetõek.
(2) A plombanyomó kiállítása iránti kérelemben meg kell jelölni a kért plombanyomó fajtáját (pénztárgép vagy taxaméter
plombálására alkalmas).
10. A szervizelési tevékenység közös szabályai
40. § A mûszerész a szervizelési tevékenység megkezdését megelõzõen erre történõ külön felhívás nélkül is köteles
mûszerészi igazolványát és plombanyomóját az üzemeltetõ (képviselõje, alkalmazottja, meghatalmazottja,
üzemeltetõ részérõl jelen lévõ más személy) részére a szervizelési jogosultság ellenõrzésére alkalmas módon
bemutatni.
41. § (1) A mûszerész a szervizelési tevékenység megkezdését megelõzõen megvizsgálja, hogy a pénztárgép, taxaméter
szabályosan le van-e plombálva, és ezt a pénztárgépnaplóba, taxaméternaplóba bejegyzettek hûen tükrözik-e.
(2) Ha a pénztárgép, taxaméter nincs szabályosan plombálva, a plombálást a pénztárgépnaplóba, taxaméternaplóba
bejegyzettek nem tükrözik hûen, a pénztárgépnaplóba, taxaméternaplóba bejegyzett adatok valótlansága alaposan
feltételezhetõ, a pénztárgépnapló, taxaméternapló nincs az üzemeltetési helyen, továbbá, ha a szervizelési
tevékenység megkezdése elõtt egyéb rendellenesség észlelhetõ, errõl a mûszerész a szervizelési tevékenység
megkezdését megelõzõen jegyzõkönyvet vesz fel.
(3) A mûszerész a (2) bekezdésben foglaltakon túl a szervizelési tevékenység során észlelt illetéktelen vagy az
e rendeletben, illetve a pénztárgép, taxaméter típusáról közzétetteknek meg nem felelõ beavatkozásról, egyéb
rendellenességrõl is köteles jegyzõkönyvet felvenni.
(4) A mûszerész köteles az elvégzett tevékenységet, valamint a szervizelési tevékenység elõtti és utáni állapotot
a pénztárgépnaplóban, taxaméternaplóba dokumentálni.
(5) Amennyiben a pénztárgépnaplót, taxaméternaplót az üzemeletetõ nem tudja a mûszerész rendelkezésére bocsátani,
a szerviztevékenység nem kezdhetõ meg.
1894 MAGYAR KÖZLÖNY • 2013. évi 24. szám
(6) A mûszerész a szervizelési tevékenység befejezésekor köteles a pénztárgépet, taxamétert a rendelkezésére bocsátott
plombanyomó képének olvasható lenyomatát tartalmazó plombával lezárni úgy, hogy a