1093 Budapest, Közraktár utca 22. | +36 1 704 00 00

E pénztárgép és oktatási lehetőségek

2025-12-03

Az e-pénztárgépek mára már nem egyszerű kis bolti kütyük, amik csendben duruzsolnak a pult alatt. Ezek már okos, hálózatra kötött, felhős megoldások, amelyek nélkül egy modern üzlet kb. olyan lenne, mint egy buszsofőr visszapillantó nélkül: lehet vele menni, csak épp nagyon nem ajánlott. És ahogy ezek a rendszerek fejlődnek, úgy lett belőlük egy külön „tanulandó szakma”.

Igen, az e-pénztárgéphez is kell oktatás. Nem, nem azért, mert bonyolultak, hanem mert rengeteg funkciót adnak, amiket ha valaki nem tanul meg, akkor a felét sem használja, aztán csodálkozik, hogy „de miért ilyen nehéz?”. Hát azért, barátom, mert ugyanúgy működik, mint egy új telefon: ha csak a hívást és a Messenger pinget ismered, akkor a maradék 90% olyan, mint a Bermuda-háromszög.

Szóval nézzük meg szépen emberi nyelven – hogy milyen oktatási lehetőségek vannak e-pénztárgépekhez, kinek mi való, és mitől leszel te leszel a kasszák Chuck Norrisa.



E penztargep es oktatasi lehetosegek

Miért kell oktatás az e-pénztárgépekhez?

Röviden: mert a modern e-pénztárgép egy mini vállalatirányítási rendszer.

Hosszabban: mert rengeteg modulja van, illetve ezek folyton frissülnek. A gyártók és szolgáltatók pedig nem azért integrálnak új funkciókat, hogy jól szívassanak, hanem mert a jogszabályok változnak, a NAV új követelményeket támaszt, és a kereskedőknek is szüksége van kényelmi funkciókra.

Emellett az e-pénztárgépek összekapcsolhatóak:

  • készletező rendszerekkel,

  • webáruházakkal,

  • bankkártya-terminálokkal,

  • hűségprogramokkal,

  • számlázó szoftverekkel,

  • sőt néhány még a felhőben tárolt toplistádat is tudná, ha akarná.

Szóval ha erre nincs oktatás, akkor az ember összekeveri a nyugtát a számlával, a módosítást a sztornóval, aztán csodálkozik, hogy a NAV úgy néz rá, mint kutya a friss virslire.


1. Gyártók hivatalos oktatási programjai – a biztos alap

Majdnem minden e-pénztárgép-gyártó biztosít valamilyen formában saját oktatást. Ez általában:

  • online videós tananyag,

  • PDF útmutató,

  • GYIK rendszer,

  • vagy élő online oktatás.

A hivatalos anyagok előnye, hogy naprakészek. A gyártó tudja, mit változtatott a rendszerben, és elég ritka, hogy „ja bocs, ezt nem mondtuk el, de egy gombbal felrobbant az adatbázis”.

Ha teljesen kezdő vagy, ez a legbiztonságosabb kiindulópont. Olyan, mint a buszsofőr tanfolyam alapmodulja: először tudd, hogy hol van a fék.


2. Közvetlen szolgáltatói oktatás – amikor valaki konkrétan megtanít rá

Sok forgalmazó nem csak árulja az e-pénztárgépet, hanem helyszíni vagy távoli oktatást is ad. Ez lehet:

  • személyes betanítás az üzletben,

  • videóhívásos oktatás,

  • képernyőmegosztásos „mutatom, mit nyomj” tréning,

  • telefonos support extra türelemmel (vagy extra idegbajjal, szolgáltatótól függően).

Ez akkor hasznos, ha:

  • új vállalkozást indítasz,

  • több alkalmazottat kell betanítani,

  • sok a speciális igény (pl. éttermi modul, nyitott tételek, asztalok kezelése),

  • vagy egyszerűen azt szeretnéd, hogy valaki személyesen fogja a kezed.

Mert valljuk be: néha sokkal egyszerűbb élőben megkérdezni, hogy „ha a vevő visszahozza a kiló savanyúságot, akkor ezt itt most hogy a ***be kell rögzíteni?”


3. Online videós kurzusok – kényelmes, rugalmas, gyors

Az e-pénztárgépek világában is kialakult már az a trend, hogy a szolgáltatók profi videóanyagokat készítenek. Tudod, azok a jó kis 5–10 perces videók, ahol:

  • belassítva mutatják a gombokat,

  • hallasz egy barátságos narrátort (nem az a monoton, aki úgy beszél, mintha lefagyott volna),

  • és a lépések logikusan sorrendben jönnek.

Ez tökéletes azoknak, akik nem akarnak hosszas PDF-eket bogarászni.

A videós tanulás a „Netflix of pénztárgépek”, csak kevesebb romantika és több gombnyomás van benne.

Pénztárgépek akcióban
De hatékony.


4. Workshopok és kiscsoportos tréningek – amikor nem vagy egyedül a káoszban

Néhány nagyobb forgalmazó rendszeresen tart workshopokat, például:

  • jogszabályi változások után,

  • rendszerfrissítések bevezetésekor,

  • új modulok megjelenésekor.

Itt jellemzően kiscsoportban tanulsz, kérdezhetsz, gyakorolhatsz.
És ami még jobb: mész haza azzal az érzéssel, hogy „nem csak én bénáztam, más se tudta, mi az a gyűjtőszámla”.

A közösségi tanulásnak van ereje.


5. E-learning platformok – amikor modulokból épül fel a tudásod

Bizonyos szolgáltatók teljes online tanfolyamot kínálnak. Ezek felépítése jellemzően:

  • leckék témakörönként

  • mini tesztek

  • gyakorlati videók

  • letölthető útmutatók

  • haladási mérés

Ez már a „komoly tanulós verzió”, amikor tényleg profi akarsz lenni, nem csak nyugtát kiadni és örülni, hogy nem robbant fel semmi.


6. Oktatás alkalmazottaknak – mert nem mindegy, ki ül a kasszánál

Ha több alkalmazottad van, ma már teljesen normális, hogy a pénztárgéphez külön tréninget kapnak. A legtöbb üzletben ugyanis két véglet szokott kialakulni:

  1. Az alkalmazott, aki már az első nap profibban nyomkodja, mint te valaha.

  2. Az alkalmazott, aki három hónap után is visszakérdez: „Ez most számla vagy nyugta volt?”

Az oktatás meg tudja akadályozni, hogy a második típusból legyen több, mint az elsőből.


7. Jogszabályi változások – kötelező „utóképzés”

Ha NAV-változás van, az e-pénztárgépnek azt követnie kell.
És ha a rendszer frissül, akkor annak használatát is meg kell tanulni.

Gyártók és forgalmazók ilyenkor jellemzően:

  • új videókat tesznek fel,

  • frissített útmutatókat küldenek,

  • hírlevelekben értesítenek,

  • sokszor külön oktatást tartanak.

Ez nem „luxus szolgáltatás”, ez túlélés.
A pénztárgép ugyanis jogszabály által kötött rendszer, és ha nem jól használod, a NAV nem fog vállon veregetni.


8. Ki milyen oktatást válasszon?

Kezdő vállalkozók

Menjenek hivatalos gyártói anyaggal + személyes betanítással.
Itt sok minden új, jobb biztosra menni.

Alkalmazottak

Rövid, gyakorlati videós tananyag + helyszíni tréning.
Gyors, hatékony, nem unalmas.

Tapasztalt felhasználók

Nekik elég a frissítési oktatás vagy workshop.

Extra funkciókat használók (éttermek, szállodák, webshoppal integrálók)

Ők a prémium kategória – részletes e-learning + személyes konzultáció.


9. Összegzés – tanulni muszáj, de nem kell megszenvedni

Az e-pénztárgép használata ma már nem egy „bekapcsolom és kész” kategória. Viszont a gyártók és forgalmazók annyi oktatási anyagot adnak hozzá, hogy szinte lehetetlen elrontani… hacsak nem ül az ember a tudás helyett a babérjain.

A jó oktatás:

  • gyorsítja a munkát,

  • csökkenti a hibákat,

  • minimalizálja a NAV-para faktorát,

  • és megspórol egy csomó fejfájást.

És őszintén: ha már úgyis egész nap pénzt veszel át, akkor legalább tudd is, hogy mire képes a gép előtted. Legalább ne kelljen attól tartani, hogy egy rossz gombnyomás után úgy néz rád mindenki, mintha feltaláltad volna a digitális káoszt.