Az e-pénztárgépek auditálása elsőre olyan, mintha a NAV egy űrbéli küldetésre küldene, de térkép nélkül. Számlák, adatok, jelentések, nyavajgó gépek, amik pont akkor fagynak le, amikor nem kéne — szóval ismerős a helyzet: az ember háta mögött ott lebeg a gondolat, hogy „bazdmeg, miért nincs erre valami normális útmutató?”.
Hát most lett.
Ebben a cikkben szépen végigvesszük, hogyan zajlik egy e-pénztárgép auditálása lépésről lépésre, mit kell előkészíteni, hogyan kell nekiállni, mikre kell figyelni, és hogyan úszhatod meg azt, hogy a folyamat végén a falnak akard vágni a készüléket.
Spoiler: okosan csinálva nem fáj. Nagyon.

Az audit nem egy büntetés. Nem egy NAV által küldött dementor. Nem a világ vége.
Egyszerűen egy rendszeres ellenőrzés, ami azt bizonyítja, hogy:
a pénztárgéped jól működik,
a bizonylatok rendben vannak,
az adatszolgáltatás hibátlan,
nem valami föld alatti kőkorszaki susmus fut a háttérben.
Másképp fogalmazva: az audit biztonságot ad.
Ha rendben van, te nyugodtan alszol. Ha nincs rendben, hát akkor legalább hamar kiderül, és nem hónapokkal később csap szét a NAV. Mert amikor ők csapnak, az csattan.
Az audit nem úgy működik, hogy „na akkor nézzük meg a gépet, oszt’ majd lesz valami”.
Kell hozzá pár előkészület.
Ide tartozik:
minden nyugta,
minden sztornó,
minden módosítás,
minden napi zárás,
minden havi zárás.
Ha ezeket eddig egy cipős dobozba hánytad „majd egyszer jó lesz” alapon — nos, az audit napja pont az a nap.
Az e-pénztárgépek úgy vannak kitalálva, hogy minden mozdulatodat jelentik.
Ha valami kimaradt, megszakadt vagy hibásan ment el, arról a rendszer szól.
Persze néha egy olyan hibaüzenettel, amitől az ember visszasírja az Xbox System Error 16-ot, de hát ez ilyen világ.
A régi, frissítetlen pénztárgép olyan, mint az a haver, aki még mindig 2015-ös alkalmazásokkal rohangál: működik, de hát könyörgöm, minek.
Auditnál ez fontos: legyen friss minden.
Bármilyen szürreálisan is hangzik, az audit egyik része az, hogy a gépet fizikailag is átnézik.
a plombák érintetlensége,
a készülék háza nem nyitott-e ki,
az adóügyi modul ép-e,
nem hiányzik-e valami „elvesztett csavar” (avagy: „fogalmam sincs, mikor tűnt el, eskü nem én szedtem szét!”).
Ez azért lényeges, mert a pénztárgépet tilos babrálni.
Ha kinyitod, belenyúlsz, csavargatsz, az nem kreatív barkácsolásnak számít, hanem szabályszegésnek.
Auditban pedig a szabályszegés az a pont, amit nem szeretnél magyarázni.
Ez az audit 10/10-es lelke.
próbanyugta kiállítása,
termék eladása és sztornózása,
fizetési módok működése (készpénz, kártya, utalvány stb.
),nyugta lezárás,
pénzmozgások (befizetés, kifizetés),
napi zárás futtatása.
Ha a gép ilyenkor elkezd nyöszörögni vagy az „ERROR 37 – nem tudom mi a fasz van” üzenetet dobja, az auditban ki fog bukni.
Ezért érdemes az audit előtt te magad is végigcsinálni ezeket.
Jobb, ha te veszed észre a hibát, mint ha a könyvelő, mert utóbbi olyan tekintettel néz majd rád, mint akinek elvették a kedvenc kávéját.
Ez az a rész, amitől sokan instant sírva fakadnak.
Pedig logikus.
minden napnak van-e zárása,
vannak-e duplikált nyugták,
minden nyugta szerepel-e az adatszolgáltatásban,
nem maradt-e ki időszak,
az adatok egyeznek-e a könyveléssel.
Az e-pénztárgép naplófájljai olyanok, mint egy napló arról, hogy mit csinált a gép.
Ha benne van minden, te boldog.
Ha hiányzik valami, te ideges, auditor idegesebb, könyvelő a haját tépi.
A folyamat végén készül egy audit jegyzőkönyv.
Ez tartalmazza:
mit vizsgáltak,
milyen állapotban volt a gép,
milyen adatokat ellenőriztek,
volt-e hiba vagy hiányosság,
kell-e javítani vagy frissíteni valamit.
Ha minden rendben van, kapsz egy okés papírt, amit el lehet tenni.
Ha nincs rendben… hát akkor tennivaló van, de legalább tudod, mi a baj.
Klasszikus.
„Majd holnap megcsinálom…”
Aztán jön az audit és ott virít a hétnyi hiány.
Olyan ez, mint régi Windows: lassú, hibázik, utálod.
Internet hiba, elmaradt küldés, félbehagyott nyugta, és máris baj van.
Ha egy plombát elvágtál, az auditor nem fogja elhinni, hogy „biztos a szellem csinálta”.
Ha két nyugta között eltűnik 2000 forint, azt nem mondhatod, hogy „valószínűleg elment sétálni”.
csinálj heti mini-auditot (10 perc az egész),
legyen rendben a papír, elektronikus és könyvelési adat,
legyen backup, mert ha a gép meghal, te is,
kezeld a pénztárgépet úgy, mint egy szent tárgyat: ne verd, ne ejtsd le, ne feszegetsd,
és könyörgöm… csináld meg a napi zárást.
Az e-pénztárgép audit valójában nem mumus.
Nem kellemes, persze. De ha előkészülsz, átlátod a folyamatot, és nem hagysz heteken át felgyülemleni mindent, akkor ez egy teljesen korrekt, normális ellenőrzés.
Ha rendben van minden, az megnyugtató.
Ha nincs rendben, akkor legalább tudod, hol kell javítani — nem akkor derül ki, amikor a NAV kopogtat be egy „jó napot kívánok, hoztam néhány kérdést” mosollyal, amitől lefagy a gerinced.