Az e-pénztárgép ma már nem egzotikus fenevad, amit csak a techmániások simogatnak meg áhítattal, hanem nagyon is valódi munkaeszköz. Ha tetszik, ha nem, 2025 küszöbén a legtöbb boltban pont olyan természetesen ott áll a pult mögött, mint a kézfertőtlenítő vagy a morgós vevő, aki „csak egy percet állt sorban, de már öt perce vár”. 😅
De milyen használni? Mennyire gyors? Mennyire idegesítő? Mit bír a napi terhelésből? Most nem a gyártók szépen csomagolt ígéreteit nézzük meg, hanem azt, mi történik akkor, amikor a bolt tényleg kinyit, és elkezdődik a napi darálás. Egy teljes napot töltöttük el egy kis élelmiszerboltban, ahol az e-pénztárgép rendszer már be van vezetve. A tapasztalatok? Van itt minden: meglepetés, káromkodás, humor, gördülékeny pillanatok, meg persze a szokásos káosz, amit csak az igazi bolti rutin tud előállítani. 🤣

A rendszer első bekapcsolása délelőtt 6:48-kor történt. A gép meglepően gyorsan bootolt, tényleg kb. 10 másodperc alatt magához tért. Ez már most pluszpont. Senki sem akar kávé előtt egy 2 perces töltőképernyőt bámulni.
A kasszában dolgozó kolléganő rögtön megjegyezte:
– „Hát ez legalább nem csipog olyan idegesítően, mint a régi online pénztárgép. Az olyan volt, mint amikor a szomszéd fúr vasárnap reggel.” 😆
A menü áttekinthető. Nagy ikonok, gyors érintésre is jól reagál, nincs lag, nincs megfagyás – legalábbis ekkor még. A terméklista keresője viszont kissé érzékeny: ha gyorsabban gépelsz, könnyen félreérti. Ez majd a délutánnál válik kritikusabbá.
A reggeli rendszerfrissítés automatikusan lefutott. Nem dobott fel 400 nyugtalanító ablakot arról, hogy „újra kell indítani”, vagy „nem kompatibilis”. Ez külön dícséret 🙌
Fél kilenc után elindul a bulika. Sor, vevők, mindenki siet valahová, és igen, az e-pénztárgép ekkor mutatja meg, hogy mit bír. A szkennelés gyors. A lekérdezések villámgyorsan futnak, a rendszer nem akad, nem gondolkodik fél percig. Eddig csillagos ötös.
Kb. 1,2 másodperc. Komolyan. Egy átlagos online pénztárgép 2-4 másodperce helyett ez tök jó. A vevők észre sem veszik, hogy valamit csinál a háttérben.
A kasszás megint rávágtam:
– „Basszus, már megint nem hozza fel a ‘tej’ szóra a fél literest, csak a háromdecist. Ki az a zseni, aki ezt így beállította?” 😤
Ez már rendszer szintű probléma, de szerencsére gyors workaround van: a termékkódot begépelve gyorsabb. De erre nem minden kolléga hajlandó, főleg a nagy rohanásban.
A kártyás fizetések 98%-ban első próbára átmentek. Kétszer volt olyan, hogy a terminál „eldobta” a kapcsolatot. De ez inkább hálózati, nem e-pénztárgép hiba. A rendszer ilyenkor szépen jelzi: „kapcsolat megszakadt, próbálja újra” – emberi nyelven, nem valami kínzó üzenettel, hogy „error 4719-X”. 😂
A dél körüli roham a nagy teszt. Az e-pénztárgép ekkor kapja a legnagyobb terhelést. Másodpercenként 2-3 termék, gyors fizetések, sok hibalehetőség.
Itt már volt némi lassulás. Nem vészes, de észrevehető. Főleg akkor, ha a terméklista egy hosszabb kategóriáját nyitod meg.
A kasszás véleménye:
– „Most már picit olyan, mintha egy fáradt csiga húzná magát előre. Megy, meg megy, de nem az igazi.” 😅
Kifejezetten szép, kontrasztos.
Ez azért fontos, mert sok online pénztárgépnél a nyugta gyakorlatilag egy halvány, olvashatatlan csík, ami 3 nap alatt eltűnik a levegőben.Itt viszont minden tiszta, határozott, nem ugrál a sor, nincs ferdeség.
A gép láthatóan spórol: a betűk jól láthatók, mégsem túl nagyok, nincs felesleges margó. Ez hosszú távon pénz. És a boltokban a hőpapír nem kevés költség.
Délután 3 körül végre van idő a rendszer finomabb tesztjére is.
Ha valami nincs a rendszerben, új termék rögzítése 40 másodperc alatt abszolválható. Egyszerű és logikus a felület. Nem kell öt menüpontot keresztülkattintani.
Az akciók rögzítése kicsit körülményesebb. Megvan minden funkció, de nem olyan intuitív, mint lehetne. Tökéletes arra, hogy új kolléga megkérdezze:
– „Ez most mi a fenének van három lépésben?” 😠
Igaza van. Itt még bőven lehetne fejlődni.
Ütött már a 30 fok a boltban? Igen.
Ütötték már 700-szor a „fizetés” gombot? Igen.
És a rendszer még mindig tartja magát? Meglepő módon igen.
Volt egy kis belassulás a terminál és a pénztárgép közötti kommunikációban, de ez sem volt tragikus. Inkább csak egy „na mi van haver, igyekezz már!” típusú belassulás. 😄
Na, itt jön az igazság pillanata. A legtöbb hiba ilyenkor bukik ki:
44 másodperc.
Ez brutál jó. A legtöbb online pénztárgép vagy e-pénztárgép ilyenkor lelkileg összeomlik, és percekig számolgat. Itt simán, gördülékenyen, hiba nélkül ment le.
Minden áttekinthető, szépen rendszerezve. Semmi káosz.
A kasszás kolléganő utolsó összegzése:
– „Na jó, ez a gép nem idegesített fel. Ez nálam már csoda kategória.” 🤣
Egyértelműen igen.
Ez a gyakorlati teszt bebizonyította, hogy:
gyors
stabil
nem fagy
jól bírja a napi terhelést
a nyugta minősége kiváló
a napi zárás villámgyors
a kezelése könnyen tanulható
Vannak hibák, persze:
termékkereső néha makacs
akciók rögzítése bonyolultabb a kelleténél
nagy terhelésnél picit lassul
De összességében az e-pénztárgép több előnyt hoz, mint gondot. Olyan, mint egy jó pultos: nem beszél sokat, de mindig teszi a dolgát. 😉