1093 Budapest, Közraktár utca 22. | +36 1 704 00 00

E pénztárgép és jogszabályváltozások 2025-ben

2025-08-12

Az e-pénztárgépek használata Magyarországon az elmúlt években folyamatosan bővült és fejlődött, miközben a kapcsolódó jogszabályok is dinamikusan változtak. 2025-ben több új rendelkezés lépett életbe vagy várható, amelyek jelentős hatással vannak a vállalkozások működésére, az online pénztárgépek üzemeltetésére és az adatszolgáltatásra.

Ebben a cikkben átfogó képet adunk a 2025-ös év legfontosabb jogszabályi változásairól, részletezzük azok hatását, és gyakorlati tanácsokat adunk a vállalkozásoknak, hogy megfeleljenek az új előírásoknak.



E penztargep es jogszabalyvaltozasok 2025-ben

1. Az e-pénztárgép jogszabályi kerete – alapok áttekintése

Az online pénztárgépeket érintő jogszabályokat Magyarországon elsősorban a 2013. évi CLXII. törvény (az adózás rendjéről szóló törvény módosításai) és a NAV hivatalos rendeletei szabályozzák. Ezek határozzák meg:

  • Az e-pénztárgép kötelező használati körét

  • Az adatszolgáltatási kötelezettségeket

  • A pénztárgép műszaki követelményeit és engedélyezési folyamatát

  • Az ellenőrzési és szankcionálási szabályokat

2025-ben ezek a keretek tovább finomodnak, új követelményekkel bővülnek.


2. Főbb jogszabályváltozások 2025-ben

2.1. Szélesebb körű e-pénztárgép kötelezettség

2025-ben több új üzleti szektorban válik kötelezővé az e-pénztárgép használata, például:

  • Egyes szolgáltatói ágazatokban (pl. szépségiparban további alágazatok)

  • Online és mobil árusítás esetén (pop-up üzletek, mozgó árusok)

  • Nagyobb forgalmú piacokon, vásárokon való árusítás esetén

Ez azt jelenti, hogy az érintett vállalkozásoknak hamarosan át kell állniuk az online pénztárgépekre, vagy be kell jelenteniük meglévő készüléküket a NAV felé.

2.2. Szigorúbb adatvédelmi és GDPR követelmények

A 2025-ös évben az adatvédelmi előírások még szigorúbban vonatkoznak az e-pénztárgépek által gyűjtött adatokra. A NAV és a vállalkozások kötelesek biztosítani:

  • Az ügyféladatok biztonságos kezelését

  • Az adatok titkosítását az adatátvitel során

  • Az ügyfelek adatainak jogszerű és átlátható felhasználását

Az adatvédelmi szabályok megsértése súlyos bírságokkal járhat, ezért kiemelten fontos a megfelelés.

2.3. Kiberbiztonsági követelmények bővítése

Az e-pénztárgépek egyre komplexebb szoftveres rendszerekkel működnek, így a kiberbiztonság 2025-ben hangsúlyosabb szerephez jut. A jogszabályok előírják:

  • A készülékek rendszeres szoftverfrissítését

  • A kiberbiztonsági protokollok szigorú betartását

  • Az esetleges adatvédelmi incidensek jelentését a hatóság felé

Ezek a szabályok azt célozzák, hogy a pénztárgép rendszerek védve legyenek a kibertámadásokkal szemben.

2.4. Digitális nyugta és számlázás új szabályai

2025-ben tovább finomodnak a digitális nyugtaadásra és számlázásra vonatkozó szabályok. Fontos változások:

  • Kötelező lesz a digitális nyugták automatikus továbbítása az ügyfelek e-mail címére vagy telefonjára, amennyiben ezt kérik.

    Pénztárgépek akcióban

  • A digitális számlázó rendszerek és az e-pénztárgépek közötti integrációt elő kell segíteni a NAV adatainak automatikus összekapcsolása érdekében.

  • Egyes esetekben csak digitális nyugtát lehet majd kiadni, papíralapú helyett.


3. Mit jelent mindez a vállalkozások számára?

Az e-pénztárgép jogszabályváltozásai 2025-ben azt jelentik, hogy:

  • Bővülő kötelezettségek – Több vállalkozásnak kell majd e-pénztárgépet használnia, még akkor is, ha eddig nem volt kötelező.

  • Fokozott adatvédelem – Szigorúbb intézkedések kellenek az adatok védelméhez, ami többletmunkát és esetleg költségeket jelenthet.

  • Technikai fejlesztések szükségessége – A készülékek és rendszerek rendszeres frissítése, az új funkciók bevezetése elengedhetetlen.

  • Ügyfélkiszolgálás fejlesztése – A digitális nyugták automatikus biztosítása jobb ügyfélélményt eredményezhet.

  • Fokozott jogi kockázatok – A szabályok be nem tartása bírságokat vonhat maga után, ezért kiemelten fontos a megfelelés.


4. Hogyan készüljünk fel a jogszabályváltozásokra?

4.1. Rendszeres tájékozódás

Fontos, hogy a vállalkozók rendszeresen kövessék a NAV és a kormányzati szervek tájékoztatóit, rendeleteit. A hivatalos weboldalakon, szakmai fórumokon és szakértői konzultációkon naprakész információkat szerezhetnek.

4.2. Pénztárgép és szoftverfrissítés

Minden e-pénztárgépet időben frissíteni kell, hogy megfeleljen az új jogszabályi elvárásoknak, különösen a biztonsági és kommunikációs protokollok terén.

4.3. Adatvédelmi szakértő bevonása

Ha a vállalkozás nagy mennyiségű ügyféladatot kezel, érdemes adatvédelmi szakértőt vagy GDPR tanácsadót bevonni a folyamatok áttekintéséhez és fejlesztéséhez.

4.4. Munkatársak képzése

Az új szabályoknak való megfeleléshez szükséges, hogy a pénztárgépet kezelő munkatársak jól ismerjék az új működési és adatkezelési előírásokat.


5. Gyakori kérdések a 2025-ös jogszabályok kapcsán

Kérdés: Kötelező lesz minden üzletben online pénztárgépet használni 2025-től?
Válasz: Nem minden üzletnek, de több új tevékenységi körben kötelezővé válik. Érdemes ellenőrizni a NAV listáját.

Kérdés: Mi történik, ha nem tartom be az új adatvédelmi előírásokat?
Válasz: Komoly bírságokkal, esetleg az üzlet működésének felfüggesztésével járhat.

Kérdés: Lehet majd papíralapú nyugtát adni?
Válasz: Egyre inkább a digitális nyugta lesz az elsődleges, papíralapú csak kivételes esetben engedélyezett.


6. Záró gondolatok

Az e-pénztárgépek és a hozzájuk kapcsolódó jogszabályok folyamatosan fejlődnek, hogy megfeleljenek a modern gazdasági és technológiai kihívásoknak. A 2025-ös év új kihívásokat és lehetőségeket hoz a vállalkozások számára, különösen a digitális átállás és az adatvédelem terén.

A legfontosabb, hogy időben felkészüljünk, naprakészek legyünk, és proaktívan alkalmazkodjunk az új szabályokhoz, hogy üzletünk zavartalanul, jogszerűen működhessen.