Az e-pénztárgépek használata Magyarországon az elmúlt években folyamatosan bővült és fejlődött, miközben a kapcsolódó jogszabályok is dinamikusan változtak. 2025-ben több új rendelkezés lépett életbe vagy várható, amelyek jelentős hatással vannak a vállalkozások működésére, az online pénztárgépek üzemeltetésére és az adatszolgáltatásra.
Ebben a cikkben átfogó képet adunk a 2025-ös év legfontosabb jogszabályi változásairól, részletezzük azok hatását, és gyakorlati tanácsokat adunk a vállalkozásoknak, hogy megfeleljenek az új előírásoknak.
Az online pénztárgépeket érintő jogszabályokat Magyarországon elsősorban a 2013. évi CLXII. törvény (az adózás rendjéről szóló törvény módosításai) és a NAV hivatalos rendeletei szabályozzák. Ezek határozzák meg:
Az e-pénztárgép kötelező használati körét
Az adatszolgáltatási kötelezettségeket
A pénztárgép műszaki követelményeit és engedélyezési folyamatát
Az ellenőrzési és szankcionálási szabályokat
2025-ben ezek a keretek tovább finomodnak, új követelményekkel bővülnek.
2025-ben több új üzleti szektorban válik kötelezővé az e-pénztárgép használata, például:
Egyes szolgáltatói ágazatokban (pl. szépségiparban további alágazatok)
Online és mobil árusítás esetén (pop-up üzletek, mozgó árusok)
Nagyobb forgalmú piacokon, vásárokon való árusítás esetén
Ez azt jelenti, hogy az érintett vállalkozásoknak hamarosan át kell állniuk az online pénztárgépekre, vagy be kell jelenteniük meglévő készüléküket a NAV felé.
A 2025-ös évben az adatvédelmi előírások még szigorúbban vonatkoznak az e-pénztárgépek által gyűjtött adatokra. A NAV és a vállalkozások kötelesek biztosítani:
Az ügyféladatok biztonságos kezelését
Az adatok titkosítását az adatátvitel során
Az ügyfelek adatainak jogszerű és átlátható felhasználását
Az adatvédelmi szabályok megsértése súlyos bírságokkal járhat, ezért kiemelten fontos a megfelelés.
Az e-pénztárgépek egyre komplexebb szoftveres rendszerekkel működnek, így a kiberbiztonság 2025-ben hangsúlyosabb szerephez jut. A jogszabályok előírják:
A készülékek rendszeres szoftverfrissítését
A kiberbiztonsági protokollok szigorú betartását
Az esetleges adatvédelmi incidensek jelentését a hatóság felé
Ezek a szabályok azt célozzák, hogy a pénztárgép rendszerek védve legyenek a kibertámadásokkal szemben.
2025-ben tovább finomodnak a digitális nyugtaadásra és számlázásra vonatkozó szabályok. Fontos változások:
Kötelező lesz a digitális nyugták automatikus továbbítása az ügyfelek e-mail címére vagy telefonjára, amennyiben ezt kérik.
A digitális számlázó rendszerek és az e-pénztárgépek közötti integrációt elő kell segíteni a NAV adatainak automatikus összekapcsolása érdekében.
Egyes esetekben csak digitális nyugtát lehet majd kiadni, papíralapú helyett.
Az e-pénztárgép jogszabályváltozásai 2025-ben azt jelentik, hogy:
Bővülő kötelezettségek – Több vállalkozásnak kell majd e-pénztárgépet használnia, még akkor is, ha eddig nem volt kötelező.
Fokozott adatvédelem – Szigorúbb intézkedések kellenek az adatok védelméhez, ami többletmunkát és esetleg költségeket jelenthet.
Technikai fejlesztések szükségessége – A készülékek és rendszerek rendszeres frissítése, az új funkciók bevezetése elengedhetetlen.
Ügyfélkiszolgálás fejlesztése – A digitális nyugták automatikus biztosítása jobb ügyfélélményt eredményezhet.
Fokozott jogi kockázatok – A szabályok be nem tartása bírságokat vonhat maga után, ezért kiemelten fontos a megfelelés.
Fontos, hogy a vállalkozók rendszeresen kövessék a NAV és a kormányzati szervek tájékoztatóit, rendeleteit. A hivatalos weboldalakon, szakmai fórumokon és szakértői konzultációkon naprakész információkat szerezhetnek.
Minden e-pénztárgépet időben frissíteni kell, hogy megfeleljen az új jogszabályi elvárásoknak, különösen a biztonsági és kommunikációs protokollok terén.
Ha a vállalkozás nagy mennyiségű ügyféladatot kezel, érdemes adatvédelmi szakértőt vagy GDPR tanácsadót bevonni a folyamatok áttekintéséhez és fejlesztéséhez.
Az új szabályoknak való megfeleléshez szükséges, hogy a pénztárgépet kezelő munkatársak jól ismerjék az új működési és adatkezelési előírásokat.
Kérdés: Kötelező lesz minden üzletben online pénztárgépet használni 2025-től?
Válasz: Nem minden üzletnek, de több új tevékenységi körben kötelezővé válik. Érdemes ellenőrizni a NAV listáját.
Kérdés: Mi történik, ha nem tartom be az új adatvédelmi előírásokat?
Válasz: Komoly bírságokkal, esetleg az üzlet működésének felfüggesztésével járhat.
Kérdés: Lehet majd papíralapú nyugtát adni?
Válasz: Egyre inkább a digitális nyugta lesz az elsődleges, papíralapú csak kivételes esetben engedélyezett.
Az e-pénztárgépek és a hozzájuk kapcsolódó jogszabályok folyamatosan fejlődnek, hogy megfeleljenek a modern gazdasági és technológiai kihívásoknak. A 2025-ös év új kihívásokat és lehetőségeket hoz a vállalkozások számára, különösen a digitális átállás és az adatvédelem terén.
A legfontosabb, hogy időben felkészüljünk, naprakészek legyünk, és proaktívan alkalmazkodjunk az új szabályokhoz, hogy üzletünk zavartalanul, jogszerűen működhessen.