1093 Budapest, Közraktár utca 22 | +36 1 704 00 00

E-pénztárgép: kötelező vagy választható?

2025-06-10

Az e-pénztárgépek megjelenése alapjaiban változtatta meg a kiskereskedelem és szolgáltató szektor működését Magyarországon. Sokan azonban még mindig nem tudják pontosan, hogy az e-pénztárgép használata kötelező-e számukra, vagy választható opcióként jelenik meg. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk, hogy mikor kötelező az e-pénztárgép, milyen esetekben választható, és hogyan érdemes dönteni.



E-penztargep: kotelezo vagy valaszthato

1. Mit jelent az e-pénztárgép?

Az e-pénztárgép (elektronikus pénztárgép) olyan modern eszköz, amely folyamatos kapcsolatban áll a NAV-val, és automatikusan továbbítja a nyugtaadatokat az adóhatóság felé. Az eszköz a hagyományos pénztárgépeket váltotta fel, amelyek manuális adattárolással és papíralapú nyilvántartással működtek.


2. Kötelező-e az e-pénztárgép?

A válasz: bizonyos tevékenységi körök esetében igen, máshol viszont választható alternatívaként jelenik meg. Az, hogy kötelező-e az e-pénztárgép, attól függ, hogy milyen tevékenységet folytat a vállalkozás.


3. Tevékenységi körök, ahol kötelező

A NAV részletesen felsorolta azokat a tevékenységeket, amelyekhez e-pénztárgép használata szükséges. A legfontosabbak:

  1. Kiskereskedelem (TEÁOR 47-es ágazat)

  2. Vendéglátás, éttermek, büfék, cukrászdák

  3. Taxi szolgáltatás

  4. Mozgóárusítás (pl. lángossütő)

  5. Járműjavítás, szerviz

  6. Testápolási szolgáltatások (fodrász, kozmetikus)

  7. Állatorvosi szolgáltatások

  8. Szórakoztatóipar (pl. diszkó, szórakozóhely)

  9. Fitnesztermek, edzőtermek

Amennyiben a vállalkozás ezen kategóriák valamelyikébe tartozik, jogi kötelezettség az e-pénztárgép használata.


4. Mikor választható az e-pénztárgép?

Azon vállalkozások, amelyek nem tartoznak a fenti listába, jellemzően szabadon dönthetnek arról, hogy e-pénztárgépet használnak-e vagy sem. Például:

  • Szolgáltatók, akik kizárólag számlát állítanak ki

  • Kézművesek, akik megrendelésre dolgoznak

  • Tanácsadók, irodai szolgáltatások nyújtói

Számukra nem kötelező az e-pénztárgép használata, de választható, amennyiben egyszerűsíteni szeretnék az adminisztrációt vagy gyorsítani a vásárlás menetét.


5. Milyen esetekben mentesülhet valaki a kötelezettség alól?

A jogszabályok tartalmaznak olyan eseteket is, ahol bár a tevékenység alapján kötelező lenne az e-pénztárgép, mégis lehetőség van mentesülésre:

  • Kizárólag számlát állít ki minden vásárlásról.

  • Nem történik helyszíni értékesítés (pl. online szolgáltatás).

  • Speciális mentességet kért és kapott a NAV-tól.

Fontos: A NAV-hoz minden ilyen esetet írásban kell bejelenteni, és ha a mentesség feltételei nem teljesülnek, akkor az e-pénztárgép kötelezővé válik.


6. Mikor érdemes önként választani az e-pénztárgépet?

Bár nem kötelező minden vállalkozás számára, az e-pénztárgép számos előnyt kínál, ami miatt érdemes lehet önként bevezetni:

  • Gyorsabb kiszolgálás: egy gombnyomással kiállítható a nyugta.

    Pénztárgépek akcióban

  • Automatikus adatszolgáltatás: nem kell manuálisan elküldeni adatokat a NAV felé.

  • Digitális nyilvántartás: könnyebben visszakereshetőek a tranzakciók.

  • Professzionális megjelenés: javítja az ügyfelek felé közvetített képet.

  • Integrációs lehetőségek: számlázó, készletnyilvántartó rendszerekkel összeköthető.


7. Milyen szankciók járnak, ha nem használod, pedig kellene?

A NAV rendszeresen ellenőrzi, hogy az érintett vállalkozások megfelelnek-e az előírásoknak. Amennyiben olyan tevékenységet végzel, amelyhez kötelező az e-pénztárgép, és azt nem használod:

  • Bírságot szabhatnak ki, akár többszázezer forintos nagyságrendben.

  • Üzletbezárás is elrendelhető, különösen visszaeső esetben.

  • Adószám felfüggesztése is előfordulhat.

Ezért különösen fontos, hogy mindig ellenőrizd, vállalkozásod tevékenységi köre alapján szükséges-e e-pénztárgép.


8. Hogyan ellenőrizheted, hogy kötelező-e számodra?

A legegyszerűbb módja, ha:

  1. Megnézed vállalkozásod bejegyzett TEÁOR számát.

  2. Ellenőrzöd a NAV által közzétett aktuális listát a kötelezett tevékenységekről.

  3. Konzultálsz könyvelőddel vagy egy pénztárgép-forgalmazóval.

  4. Kérhetsz hivatalos állásfoglalást a NAV-tól.

Ez segít elkerülni a félreértéseket és a kellemetlen meglepetéseket.


9. Mire figyelj a bevezetéskor?

Ha eldöntötted, hogy kötelező vagy önkéntes alapon bevezetnéd az e-pénztárgépet, akkor:

  • Csak NAV-engedéllyel rendelkező készüléket vásárolj.

  • Válaszd ki a vállalkozásod méretéhez és működéséhez illő típust.

  • Végezd el a regisztrációt a NAV-nál.

  • Köss adatkapcsolati szerződést (pl. SIM-kártya).

  • Biztosítsd az eszköz rendszeres karbantartását.

A sikeres bevezetés után már nemcsak megfelelsz az előírásoknak, hanem egy megbízható, korszerű eszközzel is gazdagodik vállalkozásod.


10. Összefoglalás

Az e-pénztárgép használata Magyarországon bizonyos tevékenységi körökben kötelező, más esetekben pedig választható lehetőség. Mielőtt döntést hoznál, mindenképp érdemes utánajárni a szabályozásnak, és mérlegelni az előnyöket is.

Kulcspontok:

  • Ne hagyatkozz kizárólag szóbeli tanácsokra – ellenőrizd a hivatalos forrásokat!

  • Ha nem kötelező, az e-pénztárgép akkor is jelentős adminisztrációs könnyítést hozhat.

  • A NAV egyre inkább a digitalizáció felé tereli az adatszolgáltatást – jobb előre gondolkodni.