Az e-pénztárgépek megjelenése alapjaiban változtatta meg a kiskereskedelem és szolgáltató szektor működését Magyarországon. Sokan azonban még mindig nem tudják pontosan, hogy az e-pénztárgép használata kötelező-e számukra, vagy választható opcióként jelenik meg. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk, hogy mikor kötelező az e-pénztárgép, milyen esetekben választható, és hogyan érdemes dönteni.
Az e-pénztárgép (elektronikus pénztárgép) olyan modern eszköz, amely folyamatos kapcsolatban áll a NAV-val, és automatikusan továbbítja a nyugtaadatokat az adóhatóság felé. Az eszköz a hagyományos pénztárgépeket váltotta fel, amelyek manuális adattárolással és papíralapú nyilvántartással működtek.
A válasz: bizonyos tevékenységi körök esetében igen, máshol viszont választható alternatívaként jelenik meg. Az, hogy kötelező-e az e-pénztárgép, attól függ, hogy milyen tevékenységet folytat a vállalkozás.
A NAV részletesen felsorolta azokat a tevékenységeket, amelyekhez e-pénztárgép használata szükséges. A legfontosabbak:
Kiskereskedelem (TEÁOR 47-es ágazat)
Vendéglátás, éttermek, büfék, cukrászdák
Taxi szolgáltatás
Mozgóárusítás (pl. lángossütő)
Járműjavítás, szerviz
Testápolási szolgáltatások (fodrász, kozmetikus)
Állatorvosi szolgáltatások
Szórakoztatóipar (pl. diszkó, szórakozóhely)
Fitnesztermek, edzőtermek
Amennyiben a vállalkozás ezen kategóriák valamelyikébe tartozik, jogi kötelezettség az e-pénztárgép használata.
Azon vállalkozások, amelyek nem tartoznak a fenti listába, jellemzően szabadon dönthetnek arról, hogy e-pénztárgépet használnak-e vagy sem. Például:
Szolgáltatók, akik kizárólag számlát állítanak ki
Kézművesek, akik megrendelésre dolgoznak
Tanácsadók, irodai szolgáltatások nyújtói
Számukra nem kötelező az e-pénztárgép használata, de választható, amennyiben egyszerűsíteni szeretnék az adminisztrációt vagy gyorsítani a vásárlás menetét.
A jogszabályok tartalmaznak olyan eseteket is, ahol bár a tevékenység alapján kötelező lenne az e-pénztárgép, mégis lehetőség van mentesülésre:
Kizárólag számlát állít ki minden vásárlásról.
Nem történik helyszíni értékesítés (pl. online szolgáltatás).
Speciális mentességet kért és kapott a NAV-tól.
Fontos: A NAV-hoz minden ilyen esetet írásban kell bejelenteni, és ha a mentesség feltételei nem teljesülnek, akkor az e-pénztárgép kötelezővé válik.
Bár nem kötelező minden vállalkozás számára, az e-pénztárgép számos előnyt kínál, ami miatt érdemes lehet önként bevezetni:
Gyorsabb kiszolgálás: egy gombnyomással kiállítható a nyugta.
Automatikus adatszolgáltatás: nem kell manuálisan elküldeni adatokat a NAV felé.
Digitális nyilvántartás: könnyebben visszakereshetőek a tranzakciók.
Professzionális megjelenés: javítja az ügyfelek felé közvetített képet.
Integrációs lehetőségek: számlázó, készletnyilvántartó rendszerekkel összeköthető.
A NAV rendszeresen ellenőrzi, hogy az érintett vállalkozások megfelelnek-e az előírásoknak. Amennyiben olyan tevékenységet végzel, amelyhez kötelező az e-pénztárgép, és azt nem használod:
Bírságot szabhatnak ki, akár többszázezer forintos nagyságrendben.
Üzletbezárás is elrendelhető, különösen visszaeső esetben.
Adószám felfüggesztése is előfordulhat.
Ezért különösen fontos, hogy mindig ellenőrizd, vállalkozásod tevékenységi köre alapján szükséges-e e-pénztárgép.
A legegyszerűbb módja, ha:
Megnézed vállalkozásod bejegyzett TEÁOR számát.
Ellenőrzöd a NAV által közzétett aktuális listát a kötelezett tevékenységekről.
Konzultálsz könyvelőddel vagy egy pénztárgép-forgalmazóval.
Kérhetsz hivatalos állásfoglalást a NAV-tól.
Ez segít elkerülni a félreértéseket és a kellemetlen meglepetéseket.
Ha eldöntötted, hogy kötelező vagy önkéntes alapon bevezetnéd az e-pénztárgépet, akkor:
Csak NAV-engedéllyel rendelkező készüléket vásárolj.
Válaszd ki a vállalkozásod méretéhez és működéséhez illő típust.
Végezd el a regisztrációt a NAV-nál.
Köss adatkapcsolati szerződést (pl. SIM-kártya).
Biztosítsd az eszköz rendszeres karbantartását.
A sikeres bevezetés után már nemcsak megfelelsz az előírásoknak, hanem egy megbízható, korszerű eszközzel is gazdagodik vállalkozásod.
Az e-pénztárgép használata Magyarországon bizonyos tevékenységi körökben kötelező, más esetekben pedig választható lehetőség. Mielőtt döntést hoznál, mindenképp érdemes utánajárni a szabályozásnak, és mérlegelni az előnyöket is.
Ne hagyatkozz kizárólag szóbeli tanácsokra – ellenőrizd a hivatalos forrásokat!
Ha nem kötelező, az e-pénztárgép akkor is jelentős adminisztrációs könnyítést hozhat.
A NAV egyre inkább a digitalizáció felé tereli az adatszolgáltatást – jobb előre gondolkodni.